هدف از پژوهش حاضر پیشبینی پیشرفت تحصیلی با توجه به جهتگیری هدف و ادراک از کلاس با نقش واسطهای خودتنظیمی تحصیلی در قالب مدل علّی به روش تحلیل مسیر است. نمونه آماری این پژوهش شامل 380 نفر(190 دختر و190 پسر) از دانش آموزان پایه نهم شهر تبریز است که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شده اند و به پرسشنامههایی متشکل از جهتگیری هدف تحصیلی الیوت و مکگرگور، ادراک از کلاس جنتری، گیبل و ریزا و خودتنظیمی پینتریچ و دیگروت پاسخ داده اند. برای انجام دادن عملیات آماری نرم افزارهای SPSS23 و Amos23به کار گرفته شده است. نتایج نشان داد که مؤلفههای جهتگیری هدف (تسلط گرایش، تسلط اجتناب، عملکرد گرایش، عملکرد اجتناب) و مؤلفههای ادراک از کلاس (علاقه، انتخاب، لذت) اثر مستقیم بر پیشرفت تحصیلی دارند. همچنین مؤلفههای جهتگیری هدف (تسلط گرایش، تسلط اجتناب، عملکرد گرایش) از طریق راهبردهای شناختی و فراشناختی اثر غیرمستقیم بر پیشرفت تحصیلی دارند و مؤلفۀ عملکرد اجتناب، اثر غیرمستقیم بر پیشرفت تحصیلی ندارد. از مؤلفههای ادراک از کلاس، علاقه از طریق راهبردهای شناختی و فراشناختی اثر غیرمستقیم بر پیشرفت تحصیلی دارد و مؤلفههای ادراک از کلاس (چالش، لذت و انتخاب) از طریق راهبردهای شناختی اثر غیرمستقیم و مثبت بر پیشرفت تحصیلی دارند. نتایج نشان داد که در پژوهش حاضر در مجموع مؤلفههای جهتگیری هدف در مقایسه با مؤلفههای ادراک از کلاس پیشبین بهتری برای پیشرفت تحصیلی اند.
Baabaazaadeh H, HosseyniNasab, Ph.D. D, Livaarjaani, Ph.D. S. Academic Achievement as a Function of Goal Orientation and Course Perception Mediated by Academic Self-Regulation. QJOE 2020; 35 (4) :131-151 URL: http://qjoe.ir/article-1-2092-fa.html
بابازاده حسین، حسینی نسب داود، لیوارجانی شعله. پیش بینی پیشرفت تحصیلی با توجه به جهت گیری هدف و ادراک از کلاس با نقش واسطه ای خودتنظیمی تحصیلی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1398; 35 (4) :131-151