[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 35، شماره 4 - ( 12-1398 ) ::
جلد 35 شماره 4 صفحات 151-131 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش بینی پیشرفت تحصیلی با توجه به جهت گیری هدف و ادراک از کلاس با نقش واسطه ای خودتنظیمی تحصیلی
حسین بابازاده ، داود حسینی نسب ، شعله لیوارجانی
چکیده:   (3510 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر پیش­‌بینی پیشرفت تحصیلی با توجه به جهت­‌گیری هدف و ادراک از کلاس با نقش واسطه‌ای خودتنظیمی تحصیلی در قالب مدل علّی به روش تحلیل مسیر است. نمونه آماری این پژوهش شامل 380 نفر(190 دختر و190 پسر) از دانش آموزان پایه نهم شهر تبریز است که به روش نمونه­‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شده اند و به پرسشنامه‌هایی متشکل از جهت‌­گیری هدف تحصیلی الیوت و مک­‌گرگور، ادراک از کلاس جنتری، گیبل و ریزا و خودتنظیمی پینتریچ و دی­‌گروت پاسخ داده اند. برای انجام دادن عملیات آماری نرم افزارهای SPSS23 و Amos23به کار گرفته شده است. نتایج نشان داد که مؤلفه­‌های جهت­‌گیری هدف (تسلط گرایش، تسلط اجتناب، عملکرد گرایش، عملکرد اجتناب) و مؤلفه­‌های ادراک از کلاس (علاقه، انتخاب، لذت) اثر مستقیم بر پیشرفت تحصیلی دارند. همچنین مؤلفه­‌های جهت­‌گیری هدف (تسلط گرایش، تسلط اجتناب، عملکرد گرایش) از طریق راهبردهای شناختی و فراشناختی اثر غیرمستقیم بر پیشرفت تحصیلی دارند و مؤلفۀ عملکرد اجتناب، اثر غیرمستقیم بر پیشرفت تحصیلی ندارد. از مؤلفه­‌های  ادراک از کلاس، علاقه از طریق راهبردهای شناختی و فراشناختی اثر غیرمستقیم بر پیشرفت تحصیلی دارد و مؤلفه‌­های ادراک از کلاس (چالش، لذت و انتخاب) از طریق راهبردهای شناختی اثر غیرمستقیم و مثبت بر پیشرفت تحصیلی دارند. نتایج نشان داد که در پژوهش حاضر در مجموع مؤلفه­‌های جهت­‌گیری هدف در مقایسه با مؤلفه­‌های ادراک از کلاس پیش‌­بین بهتری برای پیشرفت تحصیلی اند.  
واژه‌های کلیدی: جهت گیری هدف، ادراک از کلاس، خودتنظیمی‌ تحصیلی، پیشرفت تحصیلی
متن کامل [PDF 740 kb]   (1540 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/5/29 | پذیرش: 1397/10/8 | انتشار: 1398/12/20
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Baabaazaadeh H, HosseyniNasab, Ph.D. D, Livaarjaani, Ph.D. S. Academic Achievement as a Function of Goal Orientation and Course Perception Mediated by Academic Self-Regulation. QJOE 2020; 35 (4) :131-151
URL: http://qjoe.ir/article-1-2092-fa.html

بابازاده حسین، حسینی نسب داود، لیوارجانی شعله. پیش بینی پیشرفت تحصیلی با توجه به جهت گیری هدف و ادراک از کلاس با نقش واسطه ای خودتنظیمی تحصیلی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1398; 35 (4) :131-151

URL: http://qjoe.ir/article-1-2092-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 35، شماره 4 - ( 12-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645