[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 41، شماره 1 - ( 4-1404 ) ::
جلد 41 شماره 1 صفحات 28-7 برگشت به فهرست نسخه ها
الگوی فقهی-تربیتی صلاحیت حرفه‌ای معلمی: واکاوی مؤلفه های آداب معلمی در متون اسلامی
سجاد عسکری متین ، رضا منتظری مقدم
چکیده:   (42 مشاهده)
پژوهش پیش­‌رو با هدف متن‌پژوهی نظام‌مند و بر اساس روش فراترکیب (متاسنتز) با نرم‌افزار تحلیل کیفی MAXQDA انجام شده است تا بتواند به بازخوانی و ارائۀ الگویی جامع از صلاحیت حرفه‌ای معلمیِ پدیدار در میراث ارزشمند متون تربیتی-فقهی اسلام بپردازد. داده‌های پژوهش دربرگیرندۀ 30 کتاب برگزیدۀ حدیثی و‌ تربیتی از صدر کتابت متون اسلامی (255ق) تا دورۀ معاصر (1228ق) و متشکل از آیات،‌ روایات و نظر اندیشمندان است. بر اساس ستاندۀ پژوهش، 494 کد از روایات، 1954 کد از نظر اندیشمندان و در مجموع 2448 کد از جملگی متون و بر پایۀ تحلیل یافته‌ها، ساخت نهایی الگو در چهار ساحت، 15 حوزۀ محوری و 91 شاخص صلاحیت با نام «الگوی فقهی-تربیتی صلاحیت حرفه‌ای معلمی (المفید)» به دست آمده است. ساحتهای چهارگانۀ الگوی المفید عبارت‌اند از:  آداب معلمی در شبکۀ دانشی (آداب المعلم فی علمه)»، آداب معلمی در حوزۀ آموزش (آداب المعلم فی تعلیمه)،‌ آداب معلمی در باب آموزندگان (آداب المعلم مع متعلمه) و آداب معلمی در باب توسعۀ فردی (آداب المعلم فی نفسه). گفتنی است که این الگو، ناظر بر الگوی تربیت معلم در نظام ارزشی اسلام، درآمدی بر مسیر صلاحیت‌پژوهی کیفی در میان منابع دین مبین اسلام و همچنین الگویی اصیل برای عملیاتی‌شدن در امر تربیت معلم آگاه (عالِم) و کارگزار (عامل) است.
واژه‌های کلیدی: صلاحیت حرفه‌ای، فراترکیب، ویژگیهای معلم، الگوی دینی، الگوی المفید
متن کامل [PDF 580 kb]   (37 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/4/27 | پذیرش: 1401/10/21 | انتشار: 1404/4/5
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Askari Matin S, Montazeri Moghaddam R. Teachers’ Professional Competencies Derived from Islamic Writings. QJOE 2025; 41 (1) :7-28
URL: http://qjoe.ir/article-1-3699-fa.html

عسکری متین سجاد، منتظری مقدم رضا. الگوی فقهی-تربیتی صلاحیت حرفه‌ای معلمی: واکاوی مؤلفه های آداب معلمی در متون اسلامی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1404; 41 (1) :7-28

URL: http://qjoe.ir/article-1-3699-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 41، شماره 1 - ( 4-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4713