پژوهش پیشرو با هدف متنپژوهی نظاممند و بر اساس روش فراترکیب (متاسنتز) با نرمافزار تحلیل کیفی MAXQDA انجام شده است تا بتواند به بازخوانی و ارائۀ الگویی جامع از صلاحیت حرفهای معلمیِ پدیدار در میراث ارزشمند متون تربیتی-فقهی اسلام بپردازد. دادههای پژوهش دربرگیرندۀ 30 کتاب برگزیدۀ حدیثی و تربیتی از صدر کتابت متون اسلامی (255ق) تا دورۀ معاصر (1228ق) و متشکل از آیات، روایات و نظر اندیشمندان است. بر اساس ستاندۀ پژوهش، 494 کد از روایات، 1954 کد از نظر اندیشمندان و در مجموع 2448 کد از جملگی متون و بر پایۀ تحلیل یافتهها، ساخت نهایی الگو در چهار ساحت، 15 حوزۀ محوری و 91 شاخص صلاحیت با نام «الگوی فقهی-تربیتی صلاحیت حرفهای معلمی (المفید)» به دست آمده است. ساحتهای چهارگانۀ الگوی المفید عبارتاند از: آداب معلمی در شبکۀ دانشی (آداب المعلم فی علمه)»، آداب معلمی در حوزۀ آموزش (آداب المعلم فی تعلیمه)، آداب معلمی در باب آموزندگان (آداب المعلم مع متعلمه) و آداب معلمی در باب توسعۀ فردی (آداب المعلم فی نفسه). گفتنی است که این الگو، ناظر بر الگوی تربیت معلم در نظام ارزشی اسلام، درآمدی بر مسیر صلاحیتپژوهی کیفی در میان منابع دین مبین اسلام و همچنین الگویی اصیل برای عملیاتیشدن در امر تربیت معلم آگاه (عالِم) و کارگزار (عامل) است.