[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 41، شماره 1 - ( 4-1404 ) ::
جلد 41 شماره 1 صفحات 48-29 برگشت به فهرست نسخه ها
میزان تطابق تغییرات دهۀ اخیر برنامه درسی دورۀ ابتدایی نظام آموزش و پرورش ایران با اصول تغییر برنامه درسی
علی برائی
چکیده:   (40 مشاهده)
هدف از انجام دادن پژوهش حاضر، معرفی اصول اساسی تغییر برنامه درسی، بررسی میزان تطابق برنامه جدید دوره ابتدایی با اصول تغییر برنامه درسی از منظر مجریان اصلی تغییر (یعنی معلمان) و ارائه رهنمودهایی در جهت بهبود تغییرات آتی برنامه درسی دوره ابتدایی بود. نوع پژوهش کاربردی- پیمایشی و ابزار مورد استفاده پرسشنامه بود. برای تجزیه داد‏ه‏‌ها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و برای تحلیل استنباطی داده‌‏ها از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی بهره‏‌گیری شده است. بررسی دیدگاه معلمان در زمینۀ میزان تطابق تغییرات برنامه درسی دوره ابتدایی ایران با اصول دوازده‏گانۀ تغییر، حاکی از این است که از میان اصول تغییر برنامه درسی، به اصل چهارم (در نظر گرفتن جنبه فردی تغییر) و اصل ششم (مداخلات خوب، عامل کاهش مقاومت در برابر تغییرند) توجه کمی صورت گرفته است. همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که در پنج اصل از اصول تغییر برنامه درسی (اصل1: نیاز به یادگیری برای تغییر؛ اصل5: مداخلات تسهیل­‌کنندۀ تغییرند؛ اصل7: رهبری منطقه‌‏ای و آموزشگاهی، ضرورتی برای موفقیت در تغییرات بلندمدت؛ اصل9: اهمیت دستورات اداری (بخشنامه‌‏ها) در اجرای تغییر و اصل11: سازگاری، اجرا و نگهداری (تقویت) سه مرحلۀ مهم در فرایند تغییر) میان نگرش معلمان بر حسب میزان تحصیلات آنها تفاوت معنادار وجود دارد. علاوه‌‏براین، بررسی نظرات معلمان حاکی از این بود که فقط در اصل4 (در نظرگرفتن جنبۀ فردی تغییر) میان نگرش معلمان برحسب تجربۀ آنها (سابقۀ خدمت) تفاوت معنادار وجود دارد.
واژه‌های کلیدی: دوره ابتدایی، اصول تغییر برنامه درسی، معلم
متن کامل [PDF 447 kb]   (43 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/12/2 | پذیرش: 1401/5/30 | انتشار: 1404/4/5
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Baraa’ee A. The Correspondence between Recent Changes in Elementary School Curriculum and Principles of Curriculum Modification. QJOE 2025; 41 (1) :29-48
URL: http://qjoe.ir/article-1-3390-fa.html

برائی علی. میزان تطابق تغییرات دهۀ اخیر برنامه درسی دورۀ ابتدایی نظام آموزش و پرورش ایران با اصول تغییر برنامه درسی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1404; 41 (1) :29-48

URL: http://qjoe.ir/article-1-3390-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 41، شماره 1 - ( 4-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.03 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4713