میزان تطابق تغییرات دهۀ اخیر برنامه درسی دورۀ ابتدایی نظام آموزش و پرورش ایران با اصول تغییر برنامه درسی
|
علی برائی  |
|
|
چکیده: (40 مشاهده) |
هدف از انجام دادن پژوهش حاضر، معرفی اصول اساسی تغییر برنامه درسی، بررسی میزان تطابق برنامه جدید دوره ابتدایی با اصول تغییر برنامه درسی از منظر مجریان اصلی تغییر (یعنی معلمان) و ارائه رهنمودهایی در جهت بهبود تغییرات آتی برنامه درسی دوره ابتدایی بود. نوع پژوهش کاربردی- پیمایشی و ابزار مورد استفاده پرسشنامه بود. برای تجزیه دادهها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و برای تحلیل استنباطی دادهها از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی بهرهگیری شده است. بررسی دیدگاه معلمان در زمینۀ میزان تطابق تغییرات برنامه درسی دوره ابتدایی ایران با اصول دوازدهگانۀ تغییر، حاکی از این است که از میان اصول تغییر برنامه درسی، به اصل چهارم (در نظر گرفتن جنبه فردی تغییر) و اصل ششم (مداخلات خوب، عامل کاهش مقاومت در برابر تغییرند) توجه کمی صورت گرفته است. همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که در پنج اصل از اصول تغییر برنامه درسی (اصل1: نیاز به یادگیری برای تغییر؛ اصل5: مداخلات تسهیلکنندۀ تغییرند؛ اصل7: رهبری منطقهای و آموزشگاهی، ضرورتی برای موفقیت در تغییرات بلندمدت؛ اصل9: اهمیت دستورات اداری (بخشنامهها) در اجرای تغییر و اصل11: سازگاری، اجرا و نگهداری (تقویت) سه مرحلۀ مهم در فرایند تغییر) میان نگرش معلمان بر حسب میزان تحصیلات آنها تفاوت معنادار وجود دارد. علاوهبراین، بررسی نظرات معلمان حاکی از این بود که فقط در اصل4 (در نظرگرفتن جنبۀ فردی تغییر) میان نگرش معلمان برحسب تجربۀ آنها (سابقۀ خدمت) تفاوت معنادار وجود دارد. |
|
واژههای کلیدی: دوره ابتدایی، اصول تغییر برنامه درسی، معلم |
|
متن کامل [PDF 447 kb]
(43 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/12/2 | پذیرش: 1401/5/30 | انتشار: 1404/4/5
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|