نظر به اهمیت چرخش از کنترل بیرونی به خویشتنبانی، به منزلۀ یک ارزش محوری در ساحت تربیت دینی- اعتقادی- اخلاقی، پژوهش حاضر بر تعیین منطق و محتوای برنامه درسی آموزش ارزش خویشتنبانی متمرکز است. بر این اساس و به منظور ایضاح مفهوم خویشتنبانی نخست تلاش شد تا با روش تحلیل مفهومی از یک سو و مطالعه سنتزپژوهانه مبانی نظری از سوی دیگر دیدگاه دو حوزه دین و روانشناسی در این زمینه روشن شود. پس ازآن تلفیق سازوار این دو منظر در سطح سختهسته و به مدد روش ترکیبی انجام شد. سپس، استنتاج منطق و محتوای برنامه درسی بر اساس ایضاح مفهومی صورت گرفت. نتایج پژوهش حاضر نشان داد منطق و چرایی آموزش خویشتنبانی صرفاً دروندینی نبوده و در اقتضائات وجودی انسان و لزوم برخورد آگاهانه وی با آنها نهفته است. محتوای برنامه نیز با توجه به استلزامات خویشتنبانی، در دو محور اصلی خودشناسی و مراقبت از خویشتن پیشنهاد شده است. برای سازماندهی محتوا بر رویکرد تلفیقی تأکید شده است. این الگو در قالب دو مدل الف) تلفیق بر محور موضوعات و مضامین برآمده از مفهوم خویشتنبانی(به عنوان یک موضوع درسی مجزا و به صورت یک درس مستقل) و ب) تلفیق موضوعات و مضامین برآمده از مفهوم خویشتنبانی برای برقراری ارتباط با دروس دیگر ارائه شده است.
Raam S, Mehrmohammadi M, Saadeghzaadeh Ghamsari A R, Talaa’ee E. The Logic and Content of a Curriculum for Teaching the Value of Self-Control. QJOE 2018; 34 (1) :53-74 URL: http://qjoe.ir/article-1-905-fa.html
رام سمیه، مهرمحمدی محمود، صادقزاده قمصری علیرضا، طلایی ابراهیم. منطق و محتوای برنامه درسی آموزش ارزش خویشتنبانی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1397; 34 (1) :53-74