[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 34، شماره 1 - ( 2-1397 ) ::
جلد 34 شماره 1 صفحات 53-74 برگشت به فهرست نسخه ها
منطق و محتوای برنامه درسی آموزش ارزش خویشتن‌بانی
دکتر سمیه رام ، دکتر محمود مهرمحمدی، دکتر علیرضا صادق‌زاده قمصری، دکتر ابراهیم طلایی
چکیده:   (460 مشاهده)
منطق و محتوای برنامه درسی آموزش ارزش خویشتن‌بانی
دکتر سمیه رام *
دکتر محمود مهرمحمدی**
دکتر علیرضا صادق‌زاده قمصری***
دکتر ابراهیم طلایی****


چکیده
نظر به اهمیت چرخش از کنترل بیرونی به خویشتن‌بانی، به منزلۀ یک ارزش محوری در ساحت تربیت دینی- اعتقادی- اخلاقی، پژوهش حاضر بر تعیین منطق و محتوای برنامه درسی آموزش ارزش خویشتن‌بانی متمرکز است. بر این اساس و به منظور ایضاح مفهوم خویشتن‎‌بانی نخست تلاش شد تا با روش تحلیل مفهومی از یک سو و مطالعه سنتزپژوهانه مبانی نظری از سوی دیگر دیدگاه دو حوزه دین و روانشناسی در این زمینه روشن شود. پس ازآن تلفیق سازوار این دو منظر در سطح سخت‌هسته و به مدد روش ترکیبی انجام شد. سپس، استنتاج منطق و محتوای برنامه درسی بر اساس ایضاح مفهومی صورت گرفت. نتایج پژوهش حاضر نشان داد منطق و چرایی آموزش خویشتن‌بانی صرفاً درون‌دینی نبوده و در اقتضائات وجودی انسان و لزوم برخورد آگاهانه وی با آنها نهفته است. محتوای برنامه نیز با توجه به استلزامات خویشتن‌بانی، در دو محور اصلی خودشناسی و مراقبت از خویشتن پیشنهاد شده است. برای سازماندهی محتوا بر رویکرد تلفیقی تأکید شده است. این الگو در قالب دو مدل الف) تلفیق بر محور موضوعات و مضامین برآمده از مفهوم خویشتن‌بانی(به عنوان یک موضوع درسی مجزا و به صورت یک درس مستقل) و ب) تلفیق موضوعات و مضامین برآمده از مفهوم خویشتن‌بانی برای برقراری ارتباط با دروس دیگر ارائه شده است.
کلید واژگان:  خویشتن‌بانی، تقوا، خودکنترلی، طراحی برنامه درسی، محتوا، ارزش
 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت : 95/12/28                  تاریخ پذیرش: 96/9/14
* دانش‌آموخته دکتری برنامه‌ریزی درسی تعلیم و تربیت اسلامی، گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانram_somayyeh@yahoo.com
** استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران(نویسنده مسئول) mehrm_ma@modares.ac.ir
*** استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران ali_sadeq@modares.ac.ir
**** استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران e.talae@modares.ac.ir
واژه‌های کلیدی: خویشتن‌بانی، تقوا، خودکنترلی، طراحی برنامه درسی، محتوا، ارزش
متن کامل [PDF 688 kb]   (109 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۱۲/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۷/۲/۲۴
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Raam, Ph.D. S, Mehrmohammadi, Ph.D. M, Saadeghzaadeh Ghamsari, Ph.D. A R, Talaa’ee, Ph.D. E. The Logic and Content of a Curriculum for Teaching the Value of Self-Control. QJOE. 2018; 34 (1) :53-74
URL: http://qjoe.ir/article-1-905-fa.html

رام سمیه، مهرمحمدی محمود، صادق‌زاده قمصری علیرضا، طلایی ابراهیم. منطق و محتوای برنامه درسی آموزش ارزش خویشتن‌بانی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1397; 34 (1) :53-74

URL: http://qjoe.ir/article-1-905-fa.html



دوره 34، شماره 1 - ( 2-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3764