[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 41، شماره 1 - ( 4-1404 ) ::
جلد 41 شماره 1 صفحات 236-217 برگشت به فهرست نسخه ها
واکاوی مشارکت دانش آموزان در فرایند تدریس و نمود"خود ایده‌ئال": (با تأکید بر تولید محتوای الکترونیک)
امیر مرادی ، معصومه میرزائی
چکیده:   (34 مشاهده)
امروزه همزمان با گسترش دنیای فناوری و اطلاعات، جریان نوآوری در روشهای یاددهی-یادگیری بهبود یافته است. فراگیران با بهره‌­گیری از این فضا، در پی همراهی و نقش‌­آفرینی هرچه بیشتر به منظور ارائه قابلیتها و شایستگیهای خود هستند. پژوهش حاضر به منظور رسیدن به درکی عمیق­ از فرصتهای مشارکت دانش‌­آموزان در فرایند تدریس با بهره­‌گیری از تولید محتوای الکترونیک به کوشش آنها انجام شده است. این پژوهش به صورت کیفی و با تأکید بر رویکرد پدیدارشناسی(روش کولایزی) انجام شده است. به‌­منظور گردآوری داده­‌ها با 20 تن از دانش­‌آموزان دوره دوم متوسطه (دختر و پسر) شهر کرمانشاه مصاحبه نیمه‌­ساختار­یافته صورت گرفته­ است. مصاحبه‌­کنندگان با روش نمونه‌­گیری هدفمند ­انتخاب شدند و فرایند انتخاب مصاحبه­‌شوندگان تا اشباع یافته‌­ها تداوم یافت. داده­‌های پژوهش با نرم­افزار Maxqda تحلیل شدند. بر این اساس تجربه دانش‌­آموزان از مفهوم مشارکت در فرایند آموزش، در دو طبقه نمود خود ایده­‌ئال در بعد فردی (با خرده مضامین توانمندی خود در تولید محتوا، ارائه خود کاوشگر، بروز جلوه­‌های خودراهبری، رشد خودباوری، نمایش خودارزیابی مستمر) و بعد جمعی (با خرده‌­مضامین محک زدن خود در مسیر شغلی مشخص، نمود خود مورد پذیرش، نمایش تصویر مطلوب از خود، شکوفایی خود اثربخش و ارائه خود الگوساز) تقسیم­‌بندی شدند. بر اساس نتایج، مداخله فعال فراگیران در جریان تدریس، علاوه بر ارتقای سطح یادگیری، سبب فراهم شدن فرصتهای مؤثر در به تصویر کشیدن ظرفیتهای نهفته وجودی آنان در ابعاد مختلف می­­‌شود.
واژه‌های کلیدی: خود ایده ئال، دانش آموزان، فرایند یاددهی- یادگیری، محتوای الکترونیک، مشارکت
متن کامل [PDF 645 kb]   (39 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/6/7 | پذیرش: 1403/11/7 | انتشار: 1404/4/5
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moraadi A, Mirzaei M. Ideal Self as Displayed in Students’ Participation in the Process of Teaching and through Production of Electronic Content. QJOE 2025; 41 (1) :217-236
URL: http://qjoe.ir/article-1-4868-fa.html

مرادی امیر، میرزائی معصومه. واکاوی مشارکت دانش آموزان در فرایند تدریس و نمود"خود ایده‌ئال": (با تأکید بر تولید محتوای الکترونیک). فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1404; 41 (1) :217-236

URL: http://qjoe.ir/article-1-4868-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 41، شماره 1 - ( 4-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4713