[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 41، شماره 1 - ( 4-1404 ) ::
جلد 41 شماره 1 صفحات 158-141 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی کارکردهای اجرایی مؤثر در عملکرد تحصیلی دانش آموزان
علی اسدی قلعه نی ، حسین کارشکی ، سید امیر امین یزدی ، مریم بردبار
چکیده:   (36 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر اولویت‌­بندی کارکردهای اجرایی در عملکرد تحصیلی دانش­‌آموزان دوره متوسطه اول بود. روش پژوهش، کیفی از نوع تئوری زمینه‌­ای بود که از روشهای ­تحلیل اسناد علمی و مصاحبه استفاده شده است. جامعه آماری نخست شامل اسناد علمی مکتوب بود که نمونه­‌ای 47 تایی از میان اسناد سالهای 2002 تا 2021  با روش واش و وارد انتخاب شدند و جامعه دوم شامل متخصصان و مجریان حوزۀ آموزش بود که از میان آنان 20 نفر با روش نمونه­‌گیری هدفمند انتخاب شدند. داده‌های اسناد مکتوب با روشهای آماری کمی و کیفی و  مصاحبه­‌ها با روش کدگذاری به کمک نرم­‌افزار مکس‌­کیودا 18 تحلیل شدند. یافته‌­ها نشان دادند که مهم‌­ترین کارکردهای اجرایی در عملکرد تحصیلی به ترتیب حافظۀ فعال، برنامه‌­ریزی و تعیین هدف، سازمان­دهی و خودتنظیمی است. نتایج این پژوهش ادبیات گذشته را در زمینه کارکردهای اجرایی در حوزه تحصیلی گسترش می‌دهد و عوامل استخراج شده در حوزۀ کارکردهای اجرایی اولویت‌­دار جزء مؤلفه­‌های اصولی در عملکرد تحصیلی است که می­‌تواند تلویحات کاربردی برای مجریان حوزۀ آموزش داشته باشد.
واژه‌های کلیدی: کارکردهای اجرایی، مهم ترین کارکردهای اجرایی، عملکرد تحصیلی، دانش آموزان
متن کامل [PDF 520 kb]   (11 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/4/29 | پذیرش: 1401/11/3 | انتشار: 1404/4/5
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Assadi Ghaleney A, Kaareshki, Ph.D. H, AminYazdi, Ph.D. S A, Bordbaar, Ph.D. M. Exploring Executive Functions that Improve Students’ School Performance. QJOE 2025; 41 (1) :141-158
URL: http://qjoe.ir/article-1-3705-fa.html

اسدی قلعه نی علی، کارشکی حسین، امین یزدی سید امیر، بردبار مریم. شناسایی کارکردهای اجرایی مؤثر در عملکرد تحصیلی دانش آموزان. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1404; 41 (1) :141-158

URL: http://qjoe.ir/article-1-3705-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 41، شماره 1 - ( 4-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4713