هدف پژوهش حاضر اولویتبندی کارکردهای اجرایی در عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه اول بود. روش پژوهش، کیفی از نوع تئوری زمینهای بود که از روشهای تحلیل اسناد علمی و مصاحبه استفاده شده است. جامعه آماری نخست شامل اسناد علمی مکتوب بود که نمونهای 47 تایی از میان اسناد سالهای 2002 تا 2021 با روش واش و وارد انتخاب شدند و جامعه دوم شامل متخصصان و مجریان حوزۀ آموزش بود که از میان آنان 20 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. دادههای اسناد مکتوب با روشهای آماری کمی و کیفی و مصاحبهها با روش کدگذاری به کمک نرمافزار مکسکیودا 18 تحلیل شدند. یافتهها نشان دادند که مهمترین کارکردهای اجرایی در عملکرد تحصیلی به ترتیب حافظۀ فعال، برنامهریزی و تعیین هدف، سازماندهی و خودتنظیمی است. نتایج این پژوهش ادبیات گذشته را در زمینه کارکردهای اجرایی در حوزه تحصیلی گسترش میدهد و عوامل استخراج شده در حوزۀ کارکردهای اجرایی اولویتدار جزء مؤلفههای اصولی در عملکرد تحصیلی است که میتواند تلویحات کاربردی برای مجریان حوزۀ آموزش داشته باشد.
Assadi Ghaleney A, Kaareshki, Ph.D. H, AminYazdi, Ph.D. S A, Bordbaar, Ph.D. M. Exploring Executive Functions that Improve Students’ School Performance. QJOE 2025; 41 (1) :141-158 URL: http://qjoe.ir/article-1-3705-fa.html
اسدی قلعه نی علی، کارشکی حسین، امین یزدی سید امیر، بردبار مریم. شناسایی کارکردهای اجرایی مؤثر در عملکرد تحصیلی دانش آموزان. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1404; 41 (1) :141-158