توسعه سیاسی از مفاهیمی است که پس از جنگ جهانی دوم در ادبیات توسعه مطرح شده است. برخی توسعه سیاسی را مقدمۀ توسعه اقتصادی دانسته و با نظر به اهمیت جامعهپذیری سیاسی، لازمه تحقق توسعه سیاسی را، توجه جدیتر نظام آموزش و پرورش به آن میدانند. هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان برخورداری کتابهای مطالعات اجتماعی، تاریخ، جامعهشناسی، ادبیات فارسی و معارف اسلامی دوره اول و دوم متوسطه از مؤلفههای توسعه سیاسی است که براساس نظرات گوناگون، آیات و روایات و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران احصا شده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا و رویکرد پژوهش کاربردی است. واحد تحلیل، صفحه، پرسشها و تصویر است که با استناد به روش ویلیام رومی، ضریب درگیری فراگیران با متون درسی محاسبه شده است. برای اندازهگیری تفاوت میان ضرایب درگیری و نحوه توزیع مؤلفهها، از آزمون خی2 استفاده شده است. تحلیل ضرایب درگیری(ISI) به دست آمده، مبین توجه اندک تا مطلوب به مؤلفههای توسعه سیاسی است. آزمون خی 2 نیز نشان داد که هم میان پایههای تحصیلی، تفاوتی معنادار در توزیع مؤلفههای توسعه سیاسی وجود دارد و هم میزان توزیع مؤلفهها در کل محتوا، به طور معناداری نامتوازن است.
Taaheri S M, Daaraabi, Ph.D. A. Constituents of Political Development as Mirrored in High School Textbooks. QJOE 2021; 37 (1) :73-88 URL: http://qjoe.ir/article-1-2970-fa.html
طاهری سید مجتبی، دارابی علی. بررسی مؤلفه های توسعۀ سیاسی در کتابهای درسی دورۀ اول و دوم متوسطه (95 – 1394) . فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1400; 37 (1) :73-88