بررسی مؤلفه های توسعۀ سیاسی در کتابهای درسی دورۀ اول و دوم متوسطه (95 – 1394)
|
سید مجتبی طاهری، علی دارابی |
|
|
چکیده: (789 مشاهده) |
توسعه سیاسی از مفاهیمی است که پس از جنگ جهانی دوم در ادبیات توسعه مطرح شده است. برخی توسعه سیاسی را مقدمۀ توسعه اقتصادی دانسته و با نظر به اهمیت جامعهپذیری سیاسی، لازمه تحقق توسعه سیاسی را، توجه جدیتر نظام آموزش و پرورش به آن میدانند. هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان برخورداری کتابهای مطالعات اجتماعی، تاریخ، جامعهشناسی، ادبیات فارسی و معارف اسلامی دوره اول و دوم متوسطه از مؤلفههای توسعه سیاسی است که براساس نظرات گوناگون، آیات و روایات و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران احصا شده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا و رویکرد پژوهش کاربردی است. واحد تحلیل، صفحه، پرسشها و تصویر است که با استناد به روش ویلیام رومی، ضریب درگیری فراگیران با متون درسی محاسبه شده است. برای اندازهگیری تفاوت میان ضرایب درگیری و نحوه توزیع مؤلفهها، از آزمون خی2 استفاده شده است. تحلیل ضرایب درگیری(ISI) به دست آمده، مبین توجه اندک تا مطلوب به مؤلفههای توسعه سیاسی است. آزمون خی 2 نیز نشان داد که هم میان پایههای تحصیلی، تفاوتی معنادار در توزیع مؤلفههای توسعه سیاسی وجود دارد و هم میزان توزیع مؤلفهها در کل محتوا، به طور معناداری نامتوازن است. |
|
واژههای کلیدی: توسعۀ سیاسی، دوره اول متوسطه، دوره دوم متوسطه، جامعهپذیری سیاسی، قانون اساسی جمهوری اسلامی |
|
متن کامل [PDF 480 kb]
(401 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/12/6 | پذیرش: 1398/5/5 | انتشار: 1400/3/20
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|