[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 37، شماره 1 - ( 3-1400 ) ::
جلد 37 شماره 1 صفحات 72-53 برگشت به فهرست نسخه ها
استانداردسازی و هنجاریابی آزمون استعداد بارت برای هدایت تحصیلی شغلی دانش آموزان پایه نهم
عدالت کریمیان ، سیمین حسینیان ، سیده منور یزدی ، نورعلی فرخی
چکیده:   (1441 مشاهده)
پژوهش حاضر باهدف بررسی ویژگیهای روان‌سنجی آزمون استعداد بارت برای هدایت تحصیلی شغلی دانش‌آموزان پایه نهم انجام شده است. روش تحقیق از نظر هدف توسعه‌ای و از نظر اجرا پیمایشی بود. جامعه آماری همۀ دانش آموزان پایه نهم شهرستانهای سقز و بوکان (سقز،2542 و بوکان، 2139 نفر) در سال تحصیلی 97-1396 بودند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران و با محاسبه خطای پنج درصد و با روش نمونه‌گیری سهمیه ای و تصادفی خوشه ای 830 نفر (500 دختر،330 پسر) به‌­دست آمد. ابزار پژوهش مجموعه 434 سؤالی استعداد بارت بود که دانش­‌آموز باید در 153 دقیقه به سؤالات آزمون پاسخ می‌داد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل واریانس چندمتغیره، تحلیل عامل تاییدی، ضریب همبستگی پیرسون، t، z) استفاده شد و نتایج با نرم‌­افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها نشان دادند که اندازه ضرایب در سه گونه از روایی (صوری، ملاکی و سازه) و سه گونه از اعتبار (بازآزمایی، گاتمن و کودرریچاردسون 20) تا حدودی مناسب است. علاوه بر این جدول هنجار نمرات با میانگین صد و انحراف معیار 15 برای تبدیل نمرات به بهره هوشی چندگانه ایجاد شده است. به‌طورکلی یافته‌های حاصل از این پژوهش نشان دادند که آزمون استعداد بارت از اعتبار و روایی مناسبی برخوردار است و می‌توان از آن برای هدایت تحصیلی شغلی دانش آموزان پایه نهم استفاده کرد.
واژه‌های کلیدی: استعداد، آزمون استعداد بارت، هدایت تحصیلی- شغلی، انتخاب رشته، دانش آموزان پایه نهم
متن کامل [PDF 760 kb]   (591 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/8/13 | پذیرش: 1398/6/20 | انتشار: 1400/3/20
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimiaan E, Hosseiniaan, Ph.D. S, Yazdi, Ph.D. S M, Farrokhi, Ph.D. N A. Assessing the Validity and Reliability of Barrett’s Test of Aptitude for the Use among 9th Graders. QJOE 2021; 37 (1) :53-72
URL: http://qjoe.ir/article-1-2969-fa.html

کریمیان عدالت، حسینیان سیمین، یزدی سیده منور، فرخی نورعلی. استانداردسازی و هنجاریابی آزمون استعداد بارت برای هدایت تحصیلی شغلی دانش آموزان پایه نهم. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1400; 37 (1) :53-72

URL: http://qjoe.ir/article-1-2969-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 37، شماره 1 - ( 3-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645