پژوهش حاضر باهدف بررسی ویژگیهای روانسنجی آزمون استعداد بارت برای هدایت تحصیلی شغلی دانشآموزان پایه نهم انجام شده است. روش تحقیق از نظر هدف توسعهای و از نظر اجرا پیمایشی بود. جامعه آماری همۀ دانش آموزان پایه نهم شهرستانهای سقز و بوکان (سقز،2542 و بوکان، 2139 نفر) در سال تحصیلی 97-1396 بودند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران و با محاسبه خطای پنج درصد و با روش نمونهگیری سهمیه ای و تصادفی خوشه ای 830 نفر (500 دختر،330 پسر) بهدست آمد. ابزار پژوهش مجموعه 434 سؤالی استعداد بارت بود که دانشآموز باید در 153 دقیقه به سؤالات آزمون پاسخ میداد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل واریانس چندمتغیره، تحلیل عامل تاییدی، ضریب همبستگی پیرسون، t، z) استفاده شد و نتایج با نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان دادند که اندازه ضرایب در سه گونه از روایی (صوری، ملاکی و سازه) و سه گونه از اعتبار (بازآزمایی، گاتمن و کودرریچاردسون 20) تا حدودی مناسب است. علاوه بر این جدول هنجار نمرات با میانگین صد و انحراف معیار 15 برای تبدیل نمرات به بهره هوشی چندگانه ایجاد شده است. بهطورکلی یافتههای حاصل از این پژوهش نشان دادند که آزمون استعداد بارت از اعتبار و روایی مناسبی برخوردار است و میتوان از آن برای هدایت تحصیلی شغلی دانش آموزان پایه نهم استفاده کرد.
Karimiaan E, Hosseiniaan, Ph.D. S, Yazdi, Ph.D. S M, Farrokhi, Ph.D. N A. Assessing the Validity and Reliability of Barrett’s Test of Aptitude for the Use among 9th Graders. QJOE 2021; 37 (1) :53-72 URL: http://qjoe.ir/article-1-2969-fa.html
کریمیان عدالت، حسینیان سیمین، یزدی سیده منور، فرخی نورعلی. استانداردسازی و هنجاریابی آزمون استعداد بارت برای هدایت تحصیلی شغلی دانش آموزان پایه نهم. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1400; 37 (1) :53-72