بررسی رابطۀ هوش معنوی با مسئولیت پذیری و شادکامی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه
|
مهناز فاطمی عقدا |
|
|
چکیده: (2873 مشاهده) |
پژوهش حاضر با هدف مطالعه رابطۀ هوش معنوی، مسئولیتپذیری و شادکامی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهر قزوین در سال تحصیلی96-1395 انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر قزوین بودند که از میان آنان 150 نفر با روش نمونهگیری دردسترس به عنوان نمونه انتخاب شده اند. به منظور گردآوری دادههای پژوهش، از پرسشنامه اندازهگیری هوش معنوی ناصری(1387)، پرسشنامه شادکامی آکسفورد (1989) و پرسشنامه تفسیرهای مسئولیت سالکوسکیس(2000) استفاده شده است. دادههای پژوهش با روشهای آمار توصیفی و استنباطی (همبستگی پیرسون، رگرسیون و آزمون t) با بهرهگیری از نرم افزار SPSSتجزیه و تحلیل شده اند. نتایج پژوهش بیانگر این بود که هوش معنوی میتواند پیشبینی کننده مثبت و معنادار شادکامی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه (0/001 ¢P) باشد و ۸ درصد از واریانس آن را پیش بینی کند. همچنین نتایج نشان داد که مسئولیتپذیری میتواند پیشبینی کننده مثبت و معنادار شادکامی دانشآموزان (0/001 ¢P) باشد و 18 درصد از واریانس آن را پیش بینی کند. بر اساس نتایج بهدست آمده مسئولیتپذیری در مقایسه با هوش معنوی پیشبینی کننده قویتر شادکامی دانش آموزان است. |
|
واژههای کلیدی: هوش معنوی، مسئولیتپذیری، شادکامی، دانش آموزان |
|
متن کامل [PDF 569 kb]
(1623 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/3/23 | پذیرش: 1397/12/15 | انتشار: 1399/6/20
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|