[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 36، شماره 2 - ( 6-1399 ) ::
جلد 36 شماره 2 صفحات 141-129 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطۀ هوش معنوی با مسئولیت پذیری و شادکامی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه
مهناز فاطمی عقدا
چکیده:   (2610 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف مطالعه رابطۀ هوش معنوی، مسئولیت­‌پذیری و شادکامی دانش‌­آموزان دختر مقطع متوسطه شهر قزوین در سال تحصیلی96-1395 انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر قزوین بودند که از میان آنان 150 نفر با روش نمونه­‌گیری دردسترس به عنوان نمونه انتخاب شده اند. به منظور گردآوری داده‌­های پژوهش، از پرسشنامه اندازه­‌گیری هوش معنوی ناصری(1387)، پرسشنامه شادکامی آکسفورد (1989) و پرسشنامه تفسیرهای مسئولیت سالکوسکیس(2000) استفاده شده است. داده‌­های پژوهش با روشهای آمار توصیفی و استنباطی (همبستگی پیرسون، رگرسیون و آزمون t) با بهره‌­گیری از نرم افزار  SPSSتجزیه و تحلیل شده اند. نتایج پژوهش بیانگر این بود که هوش معنوی می­‌تواند پیش‌­بینی کننده مثبت و معنادار شادکامی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه  (0/001 ¢P) باشد و ۸ درصد از واریانس آن را پیش بینی کند. همچنین نتایج نشان داد که مسئولیت‌­پذیری می‌­تواند پیش­‌بینی کننده مثبت و معنادار شادکامی  دانش‌­آموزان (0/001 ¢P) باشد و 18 درصد از  واریانس آن را پیش بینی کند. بر اساس نتایج به­‌دست آمده مسئولیت‌­پذیری در مقایسه با هوش معنوی پیش‌­بینی کننده قوی‌­تر شادکامی دانش آموزان است.  
واژه‌های کلیدی: هوش معنوی، مسئولیت‌پذیری، شادکامی، دانش آموزان
متن کامل [PDF 569 kb]   (1416 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/3/23 | پذیرش: 1397/12/15 | انتشار: 1399/6/20
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Faatemi Aghdaa M. The Relation between Spiritual Intelligence, Accountability, and Happiness among Female High School Students. QJOE 2020; 36 (2) :129-141
URL: http://qjoe.ir/article-1-2445-fa.html

فاطمی عقدا مهناز. بررسی رابطۀ هوش معنوی با مسئولیت پذیری و شادکامی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1399; 36 (2) :129-141

URL: http://qjoe.ir/article-1-2445-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 36، شماره 2 - ( 6-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645