پژوهش حاضر با هدف تعیین مؤلفههای نظارت و راهنمایی آموزشی و رابطه آن با سختکوشی معلمان ابتدایی، به روش ترکیبی و با رویکرد اکتشافی انجام شده است. جامعه آماری شامل معلمان مقطع ابتدایی ناحیۀ 3 شهر تبریز به تعداد 873 نفر بود. حجم نمونۀ بخش کیفی، تا حد اشباع نظرات و بخش کمی، بر اساس جدول کرجسی- مورگان، تعداد 269 نفر، به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، انتخاب شده است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامۀ بازپاسخ مصاحبه مؤلفههای نظارت و راهنمایی آموزشی، پرسشنامۀ محققساختۀ مؤلفههای نظارت و راهنمایی آموزشی و پرسشنامۀ سختکوشی بارتون و همکاران (1989) با پایایی درونی 0/79 و 0/88 استفاده شده است. روایی ابزارهای پژوهش را اساتید متخصص این حوزه تأیید کردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آمار استنباطی رتبهبندی فریدمن و تحلیل مسیر استفاده شده است. یافتهها نشان دادند که 9 عامل توجه به تفاوتهای فردی، تأکید بر فرایندهای مکانیکی، تأکید بر ارتباطات صمیمی، قدردانی از زحمات، شفافسازی، تأکید بر مشارکت، تأکید بر ایجاد انگیزش و امکانات و راهنمایی آموزشی بهعنوان مؤلفههای نظارت و راهنمایی آموزشی شناخته شدهاند. از دیدگاه معلمان بهترتیب، راهنمایی آموزشی، قدردانی از زحمات، شفافسازی، امکانات، تأکید بر ایجاد انگیزش، توجه به تفاوتهای فردی، تأکید بر فرایندهای مکانیکی، تأکید بر مشارکت و تأکید بر ارتباطات صمیمی در اولویت قرار دارند. مؤلفههای ایجاد انگیزش، فرایندهای مکانیکی، ارتباطات صمیمی، قدردانی و تأکید بر مشارکت به صورت مستقیم و مؤلفههای ارتباطات، فرایندهای مکانیکی، راهنمایی، تفاوتهای فردی، امکانات، قدردانی و شفافسازی بهصورت غیر مستقیم و بهواسطۀ متغیرهای انگیزش و تأکید بر مشارکت، توانستند سختکوشی معلمان را پیشبینی کنند.
Ghaasemzaadeh A, Samadi M, Panaahali J. Elementary School Teachers’ Perspective on Components of Educational Supervision and Guidance and its Relation to Diligence. QJOE 2023; 39 (3) :131-150 URL: http://qjoe.ir/article-1-2409-fa.html
قاسم زاده ابوالفضل، صمدی مریم، پناه علی جلیل. تعیین مؤلفه های نظارت و راهنمایی آموزشی از دیدگاه معلمان ابتدایی و رابطه آن با سخت کوشی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (3) :131-150