[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 39، شماره 3 - ( 9-1402 ) ::
جلد 39 شماره 3 صفحات 150-131 برگشت به فهرست نسخه ها
تعیین مؤلفه های نظارت و راهنمایی آموزشی از دیدگاه معلمان ابتدایی و رابطه آن با سخت کوشی
ابوالفضل قاسم زاده ، مریم صمدی ، جلیل پناه علی
چکیده:   (351 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین مؤلفه‌­های نظارت و راهنمایی آموزشی و رابطه آن با سخت­‌کوشی معلمان ابتدایی، به روش ترکیبی و با رویکرد اکتشافی انجام شده است. جامعه­ ‌آماری شامل معلمان مقطع ابتدایی ناحیۀ 3 شهر تبریز به تعداد 873 نفر بود. حجم نمونۀ‌ بخش کیفی، تا حد اشباع نظرات و بخش کمی، بر اساس جدول کرجسی- مورگان، تعداد 269 نفر، به روش نمونه­‌گیری تصادفی خوشه‌­ای، انتخاب شده است. برای گردآوری داده‌­ها از پرسشنامۀ بازپاسخ مصاحبه مؤلفه‌­های نظارت ­و­ راهنمایی آموزشی، پرسشنامۀ محقق­‌ساختۀ مؤلفه­‌های نظارت و راهنمایی آموزشی و پرسشنامۀ سخت­‌کوشی بارتون و همکاران (1989)  با پایایی درونی  0/79  و  0/88 استفاده شده است. روایی ابزارهای پژوهش را اساتید متخصص این حوزه تأیید کردند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمونهای آمار استنباطی رتبه­‌بندی فریدمن و تحلیل مسیر استفاده شده است. یافته‌­ها نشان دادند که 9 عامل توجه به تفاوتهای فردی، تأکید بر فرایندهای مکانیکی، تأکید بر ارتباطات صمیمی، قدردانی از زحمات، شفاف‌­سازی، تأکید بر مشارکت، تأکید بر ایجاد انگیزش و امکانات و راهنمایی آموزشی به‌­عنوان مؤلفه­‌های نظارت و راهنمایی آموزشی شناخته شده­‌اند. از دیدگاه معلمان به­‌ترتیب، راهنمایی آموزشی، قدردانی از زحمات، شفاف­‌سازی، امکانات، تأکید بر ایجاد انگیزش، توجه به تفاوتهای فردی، تأکید بر فرایندهای مکانیکی، تأکید بر مشارکت و تأکید بر ارتباطات صمیمی در اولویت قرار دارند. مؤلفه‌­های ایجاد انگیزش، فرایندهای مکانیکی، ارتباطات صمیمی، قدردانی و تأکید بر مشارکت به صورت مستقیم و مؤلفه‌­های ارتباطات، فرایندهای مکانیکی، راهنمایی، تفاوتهای فردی، امکانات، قدردانی و شفاف‌­سازی به­‌صورت غیر مستقیم و به‌­واسطۀ متغیرهای انگیزش و تأکید بر مشارکت، توانستند سخت­‌کوشی معلمان را پیش‌­بینی کنند.
واژه‌های کلیدی: ظارت و راهنمایی، سخت کوشی، نیازسنجی
متن کامل [PDF 566 kb]   (163 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/11 | پذیرش: 1399/10/29 | انتشار: 1402/9/17
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghaasemzaadeh A, Samadi M, Panaahali J. Elementary School Teachers’ Perspective on Components of Educational Supervision and Guidance and its Relation to Diligence. QJOE 2023; 39 (3) :131-150
URL: http://qjoe.ir/article-1-2409-fa.html

قاسم زاده ابوالفضل، صمدی مریم، پناه علی جلیل. تعیین مؤلفه های نظارت و راهنمایی آموزشی از دیدگاه معلمان ابتدایی و رابطه آن با سخت کوشی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (3) :131-150

URL: http://qjoe.ir/article-1-2409-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 39، شماره 3 - ( 9-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 1.18 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645