[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 38، شماره 4 - ( 11-1401 ) ::
جلد 38 شماره 4 صفحات 48-29 برگشت به فهرست نسخه ها
صلاحیتهای تدریس مبتنی بر فاوا برای آموزش ریاضی: مقایسه دانشجو- معلمان با مهارت آموزان ماده 28
موسی عبادی ، فرهاد سراجی ، ابوالفضل بختیاری
چکیده:   (1751 مشاهده)
هدف این پژوهش مقایسه دانشجو- معلمان و مهارت­‌آموزان ماده 28 از لحاظ صلاحیتهای تدریس مبتنی بر فاوا  در آموزش ریاضی بود. روش این پژوهش از نوع شبه‌­تجربی با طرح گروههای ایستا بود که 20 نفر از دانشجو- معلمان و 20 نفر از مهارت­‌آموزان ماده 28  استان آذربایجان شرقی در سال تحصیلی 98- 1397 نمونه آن بودند. هر دو گروه محتوای آموزش ریاضی دوره ابتدایی را با استفاده از نرم‌­افزارهای چندرسانه‌­ای و در محیط نرم­‌افزار استوری­‌لاین دریافت کردند. برای اندازه‌گیری سطح متغیر TPACK [تی­‌پک (دانش محتوایی، پداگوژیکی و فناورانه)] از پرسشنامه­ سنجش دانش محتوایی ساهین (2011) با شش خرده­‌مقیاس تی­‌پک دانش محتوا، دانش پداگوژی، دانش فناوری، دانش آموزش محتوا، دانش پداگوژی/ فناوری و دانش محتوا/ فناوری استفاده شد که روایی و پایایی آن پس از اجرای مقدماتی در سطح مطلوب ارزیابی شد و برای سنجش سطح متغیر دانش، نگرش، مهارت و خودکارآمدی رایانه‌­ای، پرسشنامه صلاحیتهای مبتنی بر فاوای سراجی و رستمی (1395) با 33 گویه به‌­کار برده شد که مقدار پایایی کلی پرسشنامه 0/89= α بود.  نتایج با اجرای پیش­‌آزمون و پس­‌آزمون نشان داد که میانگین نمرات دانشجو- معلمان در مؤلفه­‌های دانش محتوا، دانش پداگوژی، دانش فناوری،  دانش آموزش محتوا، دانش پداگوژی/فناوری و خودکارآمدی رایانه­‌ای بالاتر از مهارت­‌آموزان ماده 28 است و این اختلاف در سطح اطمینان پنج درصد معنادار است. میانگین نمرات گروه ماده 28 در مؤلفه­‌های دانش محتوا/فناوری، دانش شناختی فناوری و مهارت به­‌کارگیری فناوری بالاتر از میانگین نمرات دانشجو- معلمان بوده است و این اختلاف در سطح اطمینان پنج درصد معنادار است. همچنین، نتایج نشان می‌دهد که هر دو گروه در نگرش به فاوا و عملکرد تفاوتی با هم ندارند.  
واژه‌های کلیدی: TPACK، صلاحیت حرفه‌ای، آموزش معلمان، تدریس مبتنی بر فاوا، آموزش ریاضی
متن کامل [PDF 680 kb]   (483 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/5/21 | پذیرش: 1400/3/28 | انتشار: 1401/11/20
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebadi, Ph.D. M, Seraji, Ph.D. F, Bakhtiari, Ph.D. A. Competencies in Teaching Math with an IT-Based Approach: A Comparison between Student-Teachers and Article 28 Trainees. QJOE 2023; 38 (4) :29-48
URL: http://qjoe.ir/article-1-2370-fa.html

عبادی موسی، سراجی فرهاد، بختیاری ابوالفضل. صلاحیتهای تدریس مبتنی بر فاوا برای آموزش ریاضی: مقایسه دانشجو- معلمان با مهارت آموزان ماده 28. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1401; 38 (4) :29-48

URL: http://qjoe.ir/article-1-2370-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 38، شماره 4 - ( 11-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4652