هدف این پژوهش مقایسه دانشجو- معلمان و مهارتآموزان ماده 28 از لحاظ صلاحیتهای تدریس مبتنی بر فاوا در آموزش ریاضی بود. روش این پژوهش از نوع شبهتجربی با طرح گروههای ایستا بود که 20 نفر از دانشجو- معلمان و 20 نفر از مهارتآموزان ماده 28 استان آذربایجان شرقی در سال تحصیلی 98- 1397 نمونه آن بودند. هر دو گروه محتوای آموزش ریاضی دوره ابتدایی را با استفاده از نرمافزارهای چندرسانهای و در محیط نرمافزار استوریلاین دریافت کردند. برای اندازهگیری سطح متغیر TPACK [تیپک (دانش محتوایی، پداگوژیکی و فناورانه)] از پرسشنامه سنجش دانش محتوایی ساهین (2011) با شش خردهمقیاس تیپک دانش محتوا، دانش پداگوژی، دانش فناوری، دانش آموزش محتوا، دانش پداگوژی/ فناوری و دانش محتوا/ فناوری استفاده شد که روایی و پایایی آن پس از اجرای مقدماتی در سطح مطلوب ارزیابی شد و برای سنجش سطح متغیر دانش، نگرش، مهارت و خودکارآمدی رایانهای، پرسشنامه صلاحیتهای مبتنی بر فاوای سراجی و رستمی (1395) با 33 گویه بهکار برده شد که مقدار پایایی کلی پرسشنامه 0/89= α بود. نتایج با اجرای پیشآزمون و پسآزمون نشان داد که میانگین نمرات دانشجو- معلمان در مؤلفههای دانش محتوا، دانش پداگوژی، دانش فناوری، دانش آموزش محتوا، دانش پداگوژی/فناوری و خودکارآمدی رایانهای بالاتر از مهارتآموزان ماده 28 است و این اختلاف در سطح اطمینان پنج درصد معنادار است. میانگین نمرات گروه ماده 28 در مؤلفههای دانش محتوا/فناوری، دانش شناختی فناوری و مهارت بهکارگیری فناوری بالاتر از میانگین نمرات دانشجو- معلمان بوده است و این اختلاف در سطح اطمینان پنج درصد معنادار است. همچنین، نتایج نشان میدهد که هر دو گروه در نگرش به فاوا و عملکرد تفاوتی با هم ندارند.
Ebadi, Ph.D. M, Seraji, Ph.D. F, Bakhtiari, Ph.D. A. Competencies in Teaching Math with an IT-Based Approach: A Comparison between Student-Teachers and Article 28 Trainees. QJOE 2023; 38 (4) :29-48 URL: http://qjoe.ir/article-1-2370-fa.html
عبادی موسی، سراجی فرهاد، بختیاری ابوالفضل. صلاحیتهای تدریس مبتنی بر فاوا برای آموزش ریاضی: مقایسه دانشجو- معلمان با مهارت آموزان ماده 28. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1401; 38 (4) :29-48