[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 39، شماره 3 - ( 9-1402 ) ::
جلد 39 شماره 3 صفحات 110-87 برگشت به فهرست نسخه ها
الگوی شایستگی برای گزینش و انتصاب مدیران ستادی آموزش و پرورش در تراز زیرنظام راهبری و مدیریت
عباس محمدی ، حیدر تورانی
چکیده:   (757 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، طراحی و اعتبارسنجی الگوی شایستگی برای گزینش و انتصاب مدیران ستادی آموزش و پرورش در تراز زیرنظام راهبری و مدیریت در سند تحول بنیادین بود. این پژوهش از نوع طرحهای ترکیبی و با رویکرد اکتشافی است. ابزار مورد استفاده در بخش کیفی، مصاحبۀ نیمه‌­ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامۀ محقق­‌ساخته بود. داده­‌های حاصل از مصاحبه‌­ها مورد تحلیل مضمون و با روش نظریه داده‌­بنیاد از نوع ساختارگرای چارمز مورد تحلیل قرار گرفته‌­اند. داده‌های بخش کمی نیز با روش همبستگی پیش­‌بین و با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی ‌‌‌‌‌‌‌‌مورد تحلیل قرار گرفته‌­اند. به‌­منظور بررسی پرسشنامه از روش روایی محتوایی و روایی صوری استفاده شده و نتایج طی چندین مرحله تعدیل شده‌­اند. نمونه‌گیری در بخش کیفی به‌صورت هدفمند و با تکنیک شبکه متخصصان انجام شده است و تعداد 22 نفر از صاحب‌­نظران در مصاحبه شرکت کرده‌­اند. همچنین در بخش کمی جامعه آماری شامل 115 نفر از مدیران ستادی شهر تهران بودند که از میان آنها 86 نفر به روش تمام‌­شماری (سرشماری) انتخاب شدند. یافته‌­ها نشان دادند که در بخش کیفی بر مبنای مصاحبه‌ها در مجموع 63 شایستگی به­‌منزلۀ شایستگیهای موردنیاز مدیران ستادی شناسایی شدند. در بخش کمی نیز کیفیت کلی مدل اندازه­‌گیری در مجموع با 58 شاخص مورد تأئید قرار گرفت. در نهایت، شاخصهای تأئید شده در قالب 17 زیرمقوله، شش مقوله اصلی و در دو بعد تخصصی و عمومی تعیین و تعریف شدند.
واژه‌های کلیدی: شایستگی، گزینش و انتصاب مدیران، سند تحول بنیادین، زیرنظام راهبری و مدیریت
متن کامل [PDF 602 kb]   (511 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/11/30 | پذیرش: 1400/9/6 | انتشار: 1402/9/17
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi A, Tooraani H. Competency Model for Selection and Appointment of Ministerial Administrators within the Educational Leadership and Management Subsystem. QJOE 2023; 39 (3) :87-110
URL: http://qjoe.ir/article-1-2266-fa.html

محمدی عباس، تورانی حیدر. الگوی شایستگی برای گزینش و انتصاب مدیران ستادی آموزش و پرورش در تراز زیرنظام راهبری و مدیریت. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (3) :87-110

URL: http://qjoe.ir/article-1-2266-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 39، شماره 3 - ( 9-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4679