معضل دولت سازی و سیاست گذاری آموزش و پرورش در ایرانِ پس از انقلاب
|
علیرضا حیدری |
|
|
چکیده: (3981 مشاهده) |
سیاستگذاری در آموزش و پرورش از حیاتیترین حوزههای سیاستگذاری عمومی دولتها شمرده میشود. در جوامع دانش-محور امروزی، آموزش باکیفیت و برابر از حقوق بنیادین شهروندان و از جمله وظایف اساسی دولت مدرن است. دولتها سعی می کنند به این مطالبه و وظیفه در قالب فرایند سیاست گذاری آموزشی پاسخ گویند. البته موفقیت سیاستهای آموزشی، تابعی از ترتیبات نهادی دولت است. تجارب چند دهۀ اخیر دولتهای توسعهگرای شرق آسیا گواهی بر این مدعاست. این در حالی است که نگاهی به عملکرد دولتهای پس از انقلاب در ایران، حکایت از ضعف و ناکارآمدی سیاستگذاری آموزشی دارد. فرایند ناقص دولتسازی در ایران معاصر و استمرار و تداوم و نیز تشدید و تعمیق آن در دورۀ پس از انقلاب موانع جدی در تدوین و اجرای سیاستگذاری آموزش و پرورش پدید آورد. تصمیمات و اقدامات نخبگان سیاسی در جایگاه دولتسازان جدید در پیدایش این نقیصه و مشکل نهادی مؤثر بود. نهاد دولت در چهار دهۀ گذشته به دلیل مشکلات نهادی و ساختاری، توانایی و هنر تبدیل و ادغام سرمایۀ طبیعی به سرمایههای انسانی، اجتماعی و فرهنگی را از دست داد. شاخصهای آموزشی پایینتر از میانگین جهانی و عملکرد ضعیف آموزش و پرورش، برایند آن است. در شرایط فعلی برای نیل به توسعۀ پایدار، دولتمردان و سیاستگذاران کشور ناگزیرند با اصلاح نهادی دولت، امر سیاستگذاری در آموزش و پرورش را در ترجیحات دستور کاری و اولویت فرایند سیاستگذاریهای عمومی قرار دهند. در مجموع، چگونگی اثرگذاری فرایند دولتسازی ایرانِ پس از انقلاب در چارچوب سه متغیر نهادسازی، ائتلافسازی و تصمیمسازی بر کارکرد سیاستگذاری آموزش و پرورش، موضوع مقالۀ حاضر است. |
|
واژههای کلیدی: دولت سازی، سیاست گذاری در آموزش و پرورش، نهادسازی، ائتلاف سازی، تصمیم سازی |
|
متن کامل [PDF 356 kb]
(1863 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/8/29 | پذیرش: 1398/5/12 | انتشار: 1398/12/20
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|