[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 35، شماره 4 - ( 12-1398 ) ::
جلد 35 شماره 4 صفحات 64-51 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش فلسفه برای کودکان (P4C) به روش پژوهش مشارکتی بر روابط میان- فردی دانش آموزان
لیلا فتحی ، قدسی احقر ، عزت الله نادری
چکیده:   (3160 مشاهده)
هدف از این پژوهش، تعیین تأثیر آموزش فلسفه برای کودکان (P4C) به روش پژوهش مشارکتی بر روابط میان- فردی دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول مدارس دولتی شهر تهران بوده است. این پژوهش نیمه­‌تجربی از نوع پیش­‌آزمون پس‌­آزمون با گروه کنترل بوده و حجم نمونه طبق فرمول کوکران تعداد 50 نفر بوده است که این تعداد با استفاده از روش نمونه­‌گیری هدفمند از میان دانش‌آموزانی که روابط میان- فردی آنها پایین‌­تر از سطح متوسط بود، انتخاب شدند. برای گردآوری داده­‌ها از پرسشنامه روابط میان-فردی هیرشفیلد و همکاران (1977) استفاده شد و  به حکم قرعه یک گروه به عنوان گروه آزمایش (25 نفر) و گروه دیگر به عنوان گروه گواه (25نفر) تعیین شدند. برنامه آموزش فلسفه برای کودکان (P4C) به روش پژوهش مشارکتی روی گروه آزمایش در 8 جلسه، هر جلسه 90 دقیقه  اجرا شد و گروه کنترل هیچ­گونه آموزشی در این زمینه دریافت نکرد. پس از مداخله، در مرحله پس‌­آزمون هر دو گروه (آزمایش و گواه) پرسشنامه روابط  میان- فردی هیرشفیلد را تکمیل کردند. برای تحلیل داده‌­ها از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تحلیل کوواریانس میان-گروهی) استفاده شد. ضمن تایید فرضیه اصلی تحقیق، نتایج پژوهش بیانگر آن است که میزان روابط میان- فردی دانش آموزانی که آموزش فلسفه (P4C) به روش پژوهش مشارکتی را دریافت کرده بودند به طور معناداری بالاتر از روابط میان- فردی دانش آموزانی بود که این آموزش را دریافت نکردند و 23 درصد از تغییرات در روابط میان- فردی در اثر آموزش فلسفه به روش پژوهش مشارکتی مشاهده شده  است. از این رو، این آموزش در روابط میان- فردی دانش آموزان مؤثر بوده است.
واژه‌های کلیدی: آموزش فلسفه برای کودکان، روش پژوهش مشارکتی، روابط میان- فردی
متن کامل [PDF 644 kb]   (2995 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/1/28 | پذیرش: 1397/1/15 | انتشار: 1398/12/20
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fathi L, Ahghar, Ph.D. G, Naaderi, Ph.D. E. Teaching Philosophy for Children (P4C) Using a Community of Inquiry Method and its Impact on Students’ Interpersonal Relations. QJOE 2020; 35 (4) :51-64
URL: http://qjoe.ir/article-1-2088-fa.html

فتحی لیلا، احقر قدسی، نادری عزت الله. تاثیر آموزش فلسفه برای کودکان (P4C) به روش پژوهش مشارکتی بر روابط میان- فردی دانش آموزان. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1398; 35 (4) :51-64

URL: http://qjoe.ir/article-1-2088-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 35، شماره 4 - ( 12-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645