پژوهش حاضر با هدف کاوش زمینههای فرهنگی توسعۀ رهبری توزیع شده در مدارس ابتدایی شهر تهران به شناسایی چالشها و مشکلات فرهنگی مدارس ابتدایی شهر تهران پرداخته است. در این پژوهش روش کیفی با رویکرد نظریۀ برخاسته از دادهها بهکارگرفته شده است. جامعۀ مورد مطالعه همۀ کارکنان مدارس ابتدایی شهر تهران بود که به روش نمونهگیری هدفمند و راهبرد نظری، 16 معلم، 8 معاون و 8 مدیر از مناطق 2، 6 و 11 انتخاب شدند. روش گردآوری دادهها مصاحبۀ نیمه ساختارمند بود. دادهها به روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شدند. در مرحلۀ کدگذاری محوری 19 مقولۀ اصلی استخراج و مدل زمینههای فرهنگی مدارس ابتدایی شهر تهران طراحی شد. این مقولهها درک، معنا و تفسیر کارکنان مدارس ابتدایی شهر تهران را از زمینههای فرهنگی نشان میدهند. سپس، در مرحله کدگذاری گزینشی مقولۀ هسته ای (کانونی) که انتزاعشدۀ تمام مقولههای اصلی بود، تحت عنوان حاکمیت فضای فردگرایانه استخراج و نظریۀ یکپارچۀ تدوین شده به صورت روایتی ارائه شد. در پایان با توجه به تحلیل زمینههای فرهنگی شرایط پیادهسازی رهبری توزیع شده در مدارس ابتدایی مورد بررسی قرارگرفت.
Abdollaahi, Ph.D. H, Sahraanavard Nashtifaani Y, Abbaaspoor, Ph.D. A, Minaa’ee, Ph.D. A, Gholaami, Ph.D. K. Distributed Leadership in Tehran’s Elementary Schools: A Qualitative Exploration of Cultural Domains. QJOE 2019; 35 (3) :35-58 URL: http://qjoe.ir/article-1-1952-fa.html
عبدالهی حسین، صحرانورد نشتیفانی یونس، عباس پور عباس، مینائی اصغر، غلامی خلیل. کاوش زمینه های فرهنگی توسعۀ رهبری توزیع شده در مدارس ابتدایی شهر تهران: یک مطالعۀ کیفی . فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1398; 35 (3) :35-58