[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 35، شماره 3 - ( 9-1398 ) ::
جلد 35 شماره 3 صفحات 35-58 برگشت به فهرست نسخه ها
کاوش زمینه های فرهنگی توسعۀ رهبری توزیع شده در مدارس ابتدایی شهر تهران: یک مطالعۀ کیفی 
دکتر حسین عبدالهی، یونس صحرانورد نشتیفانی، دکتر عباس عباس پور، دکتر اصغر مینائی، دکتر خلیل غلامی
چکیده:   (123 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف کاوش زمینه‌­های فرهنگی توسعۀ رهبری توزیع شده در مدارس ابتدایی شهر تهران به شناسایی چالشها و مشکلات فرهنگی مدارس ابتدایی شهر تهران پرداخته است. در این پژوهش روش کیفی با رویکرد نظریۀ برخاسته از داده­‌ها به‌­کارگرفته شده است. جامعۀ مورد مطالعه همۀ کارکنان مدارس ابتدایی شهر تهران بود که به روش نمونه­‌گیری هدفمند و راهبرد نظری، 16 معلم، 8 معاون و 8 مدیر از مناطق 2، 6 و 11 انتخاب شدند. روش گردآوری داده‌­ها مصاحبۀ نیمه ساختارمند بود. داده‌­ها به روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شدند. در مرحلۀ کدگذاری محوری 19 مقولۀ اصلی استخراج و مدل زمینه­‌های فرهنگی مدارس ابتدایی شهر تهران طراحی شد. این مقوله­‌ها درک، معنا و تفسیر کارکنان مدارس ابتدایی شهر تهران را از زمینه‌­های فرهنگی نشان می­‌دهند. سپس، در مرحله کدگذاری گزینشی مقولۀ هسته ای (کانونی) که انتزاع­‌شدۀ تمام مقوله­‌های اصلی بود، تحت عنوان حاکمیت فضای فردگرایانه استخراج و نظریۀ یکپارچۀ تدوین شده به صورت روایتی ارائه شد. در پایان با توجه به تحلیل زمینه‌­های فرهنگی شرایط پیاده­‌سازی رهبری توزیع شده در مدارس ابتدایی مورد بررسی قرارگرفت.
واژه‌های کلیدی: زمینه های فرهنگی، رهبری توزیع شده، مدارس ابتدایی، نظریۀ برخاسته از داده ها
متن کامل [PDF 659 kb]   (74 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۱/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۰/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۸/۹/۲۹
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdollaahi, Ph.D. H, Sahraanavard Nashtifaani Y, Abbaaspoor, Ph.D. A, Minaa’ee, Ph.D. A, Gholaami, Ph.D. K. Distributed Leadership in Tehran’s Elementary Schools: A Qualitative Exploration of Cultural Domains. QJOE. 2019; 35 (3) :35-58
URL: http://qjoe.ir/article-1-1952-fa.html

عبدالهی حسین، صحرانورد نشتیفانی یونس، عباس پور عباس، مینائی اصغر، غلامی خلیل. کاوش زمینه های فرهنگی توسعۀ رهبری توزیع شده در مدارس ابتدایی شهر تهران: یک مطالعۀ کیفی . فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1398; 35 (3) :35-58

URL: http://qjoe.ir/article-1-1952-fa.html



دوره 35، شماره 3 - ( 9-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4030