مقایسه اثربخشی برنامه مشاوره انگیزشی نظاممند گروهی و آموزش مهارتهای فراشناخت بر اضطراب امتحان و سازگاری تحصیلی دختران دانش آموز دوره متوسطه اول
|
عصمت درویش ، حسن پاشا شریفی ، منصوره شهریاری احمدی |
|
|
چکیده: (1708 مشاهده) |
پژوهش حاضر بهمنظور بررسی و مقایسه اثربخشی برنامه مشاوره انگیزشی نظاممند گروهی و آموزش مهارتهای فراشناخت بر کاهش اضطراب امتحان و بهبود سازگاری تحصیلی دختران دانشآموز دورۀ متوسطه اول شهر تهران انجام شده است. بههمین منظور 36 نفر از دانشآموزان دختر دورۀ متوسطه اول منطقه 12 آموزش وپرورش شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 بهروش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. روش پژوهش آزمایشی و بر اساس طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بسطیافته و جایگزینی تصادفی بود. شرکتکنندگان ابزار آزمون را با عنوانهای پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون(1980) و پرســشنامه سازگاری تحصیلی(1989) در مرحله پیشآزمون تکمیل کردند. برنامه مشاوره انگیزشی نظاممند گروهی و آموزش مهارتهای فراشناخت طی ده جلسه 1/5 ساعته در مورد گروههای آزمایش به اجرا درآمد، در حالی که گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. پس از دورههای آموزش مرحله پسآزمون در هر سه گروه اجرا شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر استفاده شد. یافتهها نشان دادند که هر دو روش مداخله سبب کاهش اضطراب امتحان و بهبود سازگاری تحصیلی دانشآموزان شده است و تفاوت میان گروههای آزمایشی با گروه کنترل برای هر دو متغیر در سطح 0/01 معنادار است. به این معنا که هر دو روش مشاوره انگیزشی نظاممند و مهارتهای فراشناخت سبب کاهش اضطراب امتحان و افزایش سازگاری تحصیلی شدهاند. میان میزان اثربخشی گروههای آزمایشی تفاوت معنادار مشاهده نشد(0/01<P).
|
|
واژههای کلیدی: اضطراب امتحان، سازگاری تحصیلی، مشاوره انگیزشی نظام مند، مهارتهای فراشناخت |
|
متن کامل [PDF 422 kb]
(346 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/8/19 | پذیرش: 1399/8/6 | انتشار: 1401/11/20
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|