[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 38، شماره 4 - ( 11-1401 ) ::
جلد 38 شماره 4 صفحات 86-71 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی برنامه مشاوره انگیزشی نظام‌مند گروهی و آموزش مهارتهای فراشناخت بر اضطراب امتحان و سازگاری تحصیلی دختران دانش آموز دوره متوسطه اول
عصمت درویش ، حسن پاشا شریفی ، منصوره شهریاری احمدی
چکیده:   (1708 مشاهده)
پژوهش حاضر به‌­منظور بررسی و مقایسه اثربخشی برنامه مشاوره انگیزشی نظام‌­مند گروهی و آموزش مهارتهای فراشناخت بر کاهش اضطراب امتحان و بهبود سازگاری تحصیلی دختران دانش‌­آموز دورۀ متوسطه اول شهر تهران انجام شده است. به‌­همین منظور 36 نفر از دانش‌­آموزان دختر دورۀ متوسطه اول منطقه 12 آموزش وپرورش شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 به‌­روش نمونه­‌گیری تصادفی چندمرحله­‌ای انتخاب شدند. روش پژوهش آزمایشی و بر اساس طرح پیش‌­آزمون-پس‌­آزمون با گروه کنترل بسط‌­یافته و جایگزینی تصادفی بود. شرکت­‌کنندگان ابزار آزمون را با عنوانهای پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون(1980) و پرســشنامه سازگاری تحصیلی(1989) در مرحله پیش­‌آزمون تکمیل کردند. برنامه مشاوره انگیزشی نظام­مند گروهی و آموزش مهارتهای فراشناخت طی ده جلسه 1/5 ساعته در مورد گروههای آزمایش به­ اجرا درآمد، در حالی که گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. پس از دوره‌­های آموزش مرحله پس­‌آزمون در هر سه گروه اجرا شد. برای تحلیل داده‌­ها از تحلیل واریانس با اندازه‌گیریهای مکرر استفاده شد. یافته‌­ها نشان دادند که هر دو روش مداخله سبب کاهش اضطراب امتحان و بهبود سازگاری تحصیلی دانش‌­آموزان شده است و تفاوت میان گروههای آزمایشی با گروه کنترل برای هر دو متغیر در سطح 0/01 معنادار است. به این معنا که هر دو روش مشاوره انگیزشی نظام­مند و مهارتهای فراشناخت سبب کاهش اضطراب امتحان و افزایش سازگاری تحصیلی  شده‌­اند. میان میزان اثربخشی گروههای آزمایشی تفاوت معنادار مشاهده نشد(0/01<P).  
 
واژه‌های کلیدی: اضطراب امتحان، سازگاری تحصیلی، مشاوره انگیزشی نظام مند، مهارتهای فراشناخت
متن کامل [PDF 422 kb]   (346 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/8/19 | پذیرش: 1399/8/6 | انتشار: 1401/11/20
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Darvish E, Sharifi, Ph.D. H P, Shahriari Ahmadi, Ph.D. M. A Comparison of the Effect of Systematic Motivational Group Counseling Program and Metacognitive Strategies Training upon Exam Anxiety and Academic Adaptability in Female Middle School Students. QJOE 2023; 38 (4) :71-86
URL: http://qjoe.ir/article-1-1900-fa.html

درویش عصمت، شریفی حسن پاشا، شهریاری احمدی منصوره. مقایسه اثربخشی برنامه مشاوره انگیزشی نظام‌مند گروهی و آموزش مهارتهای فراشناخت بر اضطراب امتحان و سازگاری تحصیلی دختران دانش آموز دوره متوسطه اول. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1401; 38 (4) :71-86

URL: http://qjoe.ir/article-1-1900-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 38، شماره 4 - ( 11-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4652