هدف پژوهش حاضر بررسی میزان توجه به مؤلفههای تربیت اقتصادی در برنامهدرسی دوره متوسطه اول است که به روش تحلیل محتوای کمی و با استفاده از تکنیک آنتروپی شانون انجام شده است. جامعه آماری مورد مطالعه کتابهای دوره متوسطه اول در سال تحصیلی 1400-1399 و روش نمونهگیری، سرشماری است. بنابراین، محتوای همۀ کتابهای دوره متوسطه اول به عنوان نمونه مورد تحلیل قرار گرفتهاند. واحد تحلیل، مضمون و ابزار گردآوری اطلاعات سیاهه تحلیل محتواست که روایی آن با توجه به قضاوت متخصصان تعیین شد و پایایی آن با روش محاسبه ضریب همبستگی میان آزمون- بازآزمون به میزان 0/90 مشخص شد. یافتهها نشان داد که تعداد مؤلفههای تربیت اقتصادی کتابهای دوره متوسطه اول در مجموع 1184 فراوانی است که از این تعداد پایه هفتم 418، پایه هشتم 375 و پایه نهم 391 فراوانی را به خود اختصاص دادهاند. همچنین، مؤلفهها از توزیع نرمال برخوردار نیستند و بعضی از مؤلفهها مورد توجه قرار نگرفتهاند. بهطوریکه مؤلفه تخصیص در پایههای هفتم، هشتم و نهم به ترتیب با مقادیر ضریب اهمیت (0/154)، (0/158) و (0/163) از بیشترین میزان توجه برخوردار است و ضریب اهمیت مؤلفههای تقسیم کار و ریسک در هر سه پایه (صفر) است. همچنین، در کل دوره متوسطه اول، مؤلفه پول از بیشترین ضریب اهمیت (0/132) برخوردار است و مؤلفه تقسیم کار دارای ضریب اهمیت (صفر) است. در نهایت، از میان کتابهای درسی دوره متوسطه اول، کتاب مطالعات اجتماعی در پرداختن به مؤلفههای تربیت اقتصادی بالاترین رتبه وکتابهای فرهنگ و هنر و آمادگی دفاعی پایینترین رتبه را دارند. بر این اساس، بازنگری در محتوای کتابهای درسی در راستای افزایش سطح دانش، نگرش و مهارتهای اقتصادی دانشآموزان ضروری به نظر میرسد.
Seyyedi B, Ahmadi P, Samadi P, Peyghaami A. The Extent of Attention Paid to the Constituents of Economic Training in Junior High School Curriculum Using Shannon Entropy Method. QJOE 2024; 40 (2) :7-26 URL: http://qjoe.ir/article-1-1791-fa.html
سیدی بتول، احمدی پروین، صمدی پروین، پیغامی عادل. میزان توجه به مؤلفههای تربیت اقتصادی در برنامهدرسی دوره متوسطه اول با روش آنتروپی شانون. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1403; 40 (2) :7-26