[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 40، شماره 2 - ( 6-1403 ) ::
جلد 40 شماره 2 صفحات 26-7 برگشت به فهرست نسخه ها
میزان توجه به مؤلفه‌های تربیت ‌اقتصادی در برنامه‌درسی دوره متوسطه ‌اول با روش آنتروپی ‌شانون
بتول سیدی ، پروین احمدی ، پروین صمدی ، عادل پیغامی
چکیده:   (133 مشاهده)
  هدف پژوهش حاضر بررسی میزان توجه به مؤلفه‌های تربیت ‌اقتصادی در برنامه‌درسی دوره متوسطه ‌اول است که به روش تحلیل ‌محتوای کمی و با استفاده از تکنیک آنتروپی‌ شانون انجام شده ‌است. جامعه ‌آماری مورد مطالعه کتابهای دوره متوسطه ‌اول در سال ‌تحصیلی 1400-1399 و روش نمونه‌گیری، سرشماری است. بنابراین، محتوای همۀ کتابهای دوره متوسطه‌ اول به عنوان نمونه مورد تحلیل قرار گرفته‌اند. واحد تحلیل، مضمون و ابزار گرد‌آوری اطلاعات سیاهه تحلیل‌ محتواست که روایی آن با توجه به قضاوت متخصصان تعیین شد و پایایی آن با روش محاسبه ضریب ‌همبستگی میان آزمون- بازآزمون به میزان 0/90 مشخص شد. یافته‌ها نشان داد که تعداد مؤلفه‌های تربیت ‌اقتصادی کتابهای دوره متوسطه ‌اول در مجموع 1184 فراوانی است که از این تعداد پایه ‌هفتم 418، پایه‌ هشتم 375 و پایه‌ نهم 391 فراوانی را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین، مؤلفه‌ها از توزیع نرمال برخوردار نیستند و بعضی از مؤلفه‌ها مورد توجه قرار نگرفته‌اند. به­‌طوری­که مؤلفه تخصیص در پایه‌های هفتم، هشتم و نهم به ترتیب با مقادیر ضریب ‌اهمیت (0/154)، (0/158) و (0/163) از بیشترین میزان توجه برخوردار است و ضریب ‌اهمیت مؤلفه‌های تقسیم ‌کار و ریسک‌ در هر سه پایه (صفر) است. همچنین، در کل دوره متوسطه ‌اول، مؤلفه پول از بیشترین ضریب ‌اهمیت (0/132) برخوردار است و مؤلفه‌ تقسیم ‌کار دارای ضریب ‌اهمیت (صفر) است. در نهایت، از میان کتابهای درسی دوره متوسطه ‌اول، کتاب مطالعات‌ اجتماعی در پرداختن به مؤلفه‌های تربیت ‌اقتصادی بالاترین رتبه وکتابهای فرهنگ و هنر و آمادگی ‌دفاعی پایین‌ترین رتبه را دارند. بر این اساس، بازنگری در محتوای کتابهای درسی در راستای افزایش سطح دانش، نگرش و مهارتهای اقتصادی دانش‌آموزان ضروری به نظر می‌رسد.
  
 
واژه‌های کلیدی: برنامه‌درسی، دوره متوسطه‌ اول، کتابهای درسی، تربیت ‌اقتصادی، آنتروپی‌ شانون
متن کامل [PDF 2509 kb]   (157 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/10/18 | پذیرش: 1400/6/8 | انتشار: 1403/6/27
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Seyyedi B, Ahmadi P, Samadi P, Peyghaami A. The Extent of Attention Paid to the Constituents of Economic Training in Junior High School Curriculum Using Shannon Entropy Method. QJOE 2024; 40 (2) :7-26
URL: http://qjoe.ir/article-1-1791-fa.html

سیدی بتول، احمدی پروین، صمدی پروین، پیغامی عادل. میزان توجه به مؤلفه‌های تربیت ‌اقتصادی در برنامه‌درسی دوره متوسطه ‌اول با روش آنتروپی ‌شانون. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1403; 40 (2) :7-26

URL: http://qjoe.ir/article-1-1791-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 40، شماره 2 - ( 6-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660