[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 32، شماره 3 - ( 9-1395 ) ::
جلد 32 شماره 3 صفحات 131-153 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیرآموزش ترکیبی بربازده ­های یادگیری در قرآن باتوجه به اثرات تعدیلی رویکردهای یادگیری دردانش آموزان دبیرستانی مدارس استعدادهای درخشان
دکتر اسکندر فتحی آذر، دکتر تورج هاشمی، دکتر یوسف ادیب، دکتر شهرام واحدی، محمد طباطبایی
چکیده:   (3052 مشاهده)

پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان تأثیر آموزش ترکیبی بر بازده­ های یادگیری(دانش، مهارت و نگرش) در درس قرآن با توجه به اثرات تعدیلی رویکردهای یادگیری(سطحی و عمقی) در دانش آموزان دبیرستانی مدارس استعدادهای درخشان شهر تهران انجام شده است. این پژوهش از نوع پژوهش های نیمه تجربی و از طرحهای عاملی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بوده است.جامعه آماری مورد بررسی 1200نفراز دانش آموزان پسرپایه اول دبیرستان بودند که 120 دانش آموز به روش نمونه­ گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. آموزش ترکیبی  به مدت 12 هفته  روی گروه آزمایش اجراشد.  در این پژوهش  از آزمون ریون، پرسشنامه فرآیند مطالعه بیگز و همکاران (2001) و پرسشنامه ­های معلم ساخته پیشرفت تحصیلی درس قرآن و سنجش نگرش نسبت به آن استفاده شده است.  برای تحلیل داده ­های پژوهش روشهای آمار توصیفی(میانگین، انحراف استاندارد) و استنباطی (روش تحلیل کواریانس چند متغیره) به کار رفته است. نتایج نشان می­ دهد که میان میانگین پس‌آزمون بازده­های یادگیری در تعامل با رویکرد   یادگیری بعد از حذف اثر پیش‌آزمون تفاوتی معنادار وجود دارد، به این معنا که آموزش ترکیبی در تعامل با رویکردهای یادگیری، بازده­ های یادگیری دانش آموزان درگروه آزمایش را با رویکرد عمیق بهبود می‌بخشد. باتوجه به یافته ­های این پژوهش و مرور مبانی نظری و تجربی حوزه آموزش ترکیبی می­توان نتیجه گرفت که کاربست این شیوه می­تواند بر رشد بازده­ های یادگیری دانش، مهارت و نگرش دانش آموزان باتوجه به رویکردهای آن نسبت به شیوه­ های آموزش سنتی تأثیرگذار باشد.

واژه‌های کلیدی: آموزش ترکیبی، رویکردهای یادگیری (سطحی-عمقی)، بازده­ های یادگیری
متن کامل [PDF 1664 kb]   (1469 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/9/1 | پذیرش: 1395/2/13 | انتشار: 1395/9/23
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

FathiAazar, Ph.D. E, Haashemi, Ph.D. T, Adib, Ph.D. Y, Vaahedi, Ph.D. S, Tabaatabaa’ee S. The Effect of Blended Method of Teaching on Outputs of Learning Quran among Honor High School Students. QJOE. 2016; 32 (3) :131-153
URL: http://qjoe.ir/article-1-135-fa.html

فتحی آذر اسکندر، هاشمی تورج، ادیب یوسف، واحدی شهرام، طباطبایی محمد. تأثیرآموزش ترکیبی بربازده ­های یادگیری در قرآن باتوجه به اثرات تعدیلی رویکردهای یادگیری دردانش آموزان دبیرستانی مدارس استعدادهای درخشان. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1395; 32 (3) :131-153

URL: http://qjoe.ir/article-1-135-fa.html



دوره 32، شماره 3 - ( 9-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4319