[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 32، شماره 3 - ( 9-1395 ) ::
جلد 32 شماره 3 صفحات 131-153 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیرآموزش ترکیبی بربازده ­های یادگیری در قرآن باتوجه به اثرات تعدیلی رویکردهای یادگیری دردانش آموزان دبیرستانی مدارس استعدادهای درخشان
اسکندر فتحی آذر ، تورج هاشمی، یوسف ادیب، شهرام واحدی، محمد طباطبایی
چکیده:   (1063 مشاهده)

تأثیرآموزش ترکیبی بربازده ­های یادگیری در قرآن باتوجه به اثرات تعدیلی رویکردهای یادگیری در دانش آموزان دبیرستانی مدارس استعدادهای درخشان

دکتر اسکندر فتحی آذر*

دکتر تورج هاشمی **

دکتر یوسف ادیب***

دکتر شهرام واحدی ****

سید محمد طباطبایی*****

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان تأثیر آموزش ترکیبی بر بازده­ های یادگیری(دانش، مهارت و نگرش) در درس قرآن با توجه به اثرات تعدیلی رویکردهای یادگیری(سطحی و عمقی) در دانش آموزان دبیرستانی مدارس استعدادهای درخشان شهر تهران انجام شده است. این پژوهش از نوع پژوهش های نیمه تجربی و از طرحهای عاملی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بوده است.جامعه آماری مورد بررسی 1200نفراز دانش آموزان پسرپایه اول دبیرستان بودند که 120 دانش آموز به روش نمونه­ گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. آموزش ترکیبی  به مدت 12 هفته  روی گروه آزمایش اجراشد.  در این پژوهش  از آزمون ریون، پرسشنامه فرآیند مطالعه بیگز و همکاران (2001) و پرسشنامه ­های معلم ساخته پیشرفت تحصیلی درس قرآن و سنجش نگرش نسبت به آن استفاده شده است.  برای تحلیل داده ­های پژوهش روشهای آمار توصیفی(میانگین، انحراف استاندارد) و استنباطی (روش تحلیل کواریانس چند متغیره) به کار رفته است. نتایج نشان می­ دهد که میان میانگین پس‌آزمون بازده­های یادگیری در تعامل با رویکرد   یادگیری بعد از حذف اثر پیش‌آزمون تفاوتی معنادار وجود دارد، به این معنا که آموزش ترکیبی در تعامل با رویکردهای یادگیری، بازده­ های یادگیری دانش آموزان درگروه آزمایش را با رویکرد عمیق بهبود می‌بخشد. باتوجه به یافته ­های این پژوهش و مرور مبانی نظری و تجربی حوزه آموزش ترکیبی می­توان نتیجه گرفت که کاربست این شیوه می­تواند بر رشد بازده­ های یادگیری دانش، مهارت و نگرش دانش آموزان باتوجه به رویکردهای آن نسبت به شیوه­ های آموزش سنتی تأثیرگذار باشد.

کلید واژگان: آموزش ترکیبی، رویکردهای یادگیری (سطحی-عمقی)، بازده­ های یادگیری

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تاریخ دریافت: 1/9/94                تاریخ پذیرش: 13/2/95

*استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریزe-fathiazar@tabrizu.ac.ir

**استاد گروه روانشناسی دانشگاه تبریز                                                              tourajhashemi@yahoo.com

***استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز                                                                  yousef_adib@yahoo.com

****استاد گروه روان شناسی دانشگاه تبریز                                                                vahedi117@yahoo.com

*****دانشجوی دکتری رشته روان شناسی تربیتی دانشگاه تبریز                                                              smtaba39@yahoo.com

واژه‌های کلیدی: آموزش ترکیبی، رویکردهای یادگیری (سطحی-عمقی)، بازده­ های یادگیری
متن کامل [PDF 1664 kb]   (67 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۵/۹/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۵/۹/۲۳
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Effect of Blended Method of Teaching on Outputs of Learning Quran among Honor High School Students. QJOE. 2016; 32 (3) :131-153
URL: http://qjoe.ir/article-1-135-fa.html

فتحی آذر اسکندر، هاشمی تورج، ادیب یوسف، واحدی شهرام، طباطبایی محمد. تأثیرآموزش ترکیبی بربازده ­های یادگیری در قرآن باتوجه به اثرات تعدیلی رویکردهای یادگیری دردانش آموزان دبیرستانی مدارس استعدادهای درخشان. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1395; 32 (3) :131-153

URL: http://qjoe.ir/article-1-135-fa.html



دوره 32، شماره 3 - ( 9-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3764