تحلیل فرایندی عادت واره نهادی دانش آموزان (مطالعه موردی دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهر مشهد)
|
فردین محمدی  |
|
|
چکیده: (1353 مشاهده) |
پژوهش حاضر سعی در تبیین این مسأله دارد که عادتواره نهادی دانشآموزان در مشهد در چه سطحی قرار دارد و چه شرایطی بر آن اثرگذار بوده است. به این منظور چارچوب مفهومی پژوهش بر اساس نظریات بوردیو تدوین شده و بهمنظور گردآوری و تحلیل دادهها از روش پیمایش و تحلیل موضوعی بهره گرفته شده است. جامعه آماری مورد مطالعه در روش پیمایش عبارت بود از دانشآموزان شهر مشهد که با روش نمونهگیری خوشهای و فرمول کوکران 390 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. در روش تحلیل موضوعی با استفاده از نمونهگیری هدفمند و معیار اشباع نظری با 31 نفر از معلمان بهمثابه مطلعان کلیدی مصاحبه شد. نتایج بخش کمی بیانگر آن است که سطح عادتواره نهادی دانشآموزان پایینتر از سطح متوسط قرار دارد و نتایج بخش کیفی نیز نشاندهنده تضعیف عادتواره نهادی دانشآموزان در سالهای اخیر تحتتأثیر شرایط درون- میدانی و فرامیدانی است. بنابراین نتایج بخش کمی و کیفی تحقیق بیانگر تضعیف سطح عادتواره نهادی دانشآموزان است. چنین وضعیتی برای میدان آموزش که یکی از مهمترین کارکردهای میدان اجتماعی را بهعهده دارد، رضایتبخش نیست. با توجه به آنکه رابطه متقابل میان میدان تولید و مصرف آموزش وجود دارد، ضروری است که این چالش مورد بررسی و اصلاح قرار گیرد.
|
|
واژههای کلیدی: میدان آموزش، عادت واره نهادی، دانش آموزان، بوردیو |
|
متن کامل [PDF 509 kb]
(504 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/9/6 | پذیرش: 1398/8/24 | انتشار: 1401/3/20
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|