[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 38، شماره 1 - ( 3-1401 ) ::
جلد 38 شماره 1 صفحات 132-109 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل فرایندی عادت واره نهادی دانش آموزان (مطالعه موردی دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهر مشهد)
فردین محمدی
چکیده:   (997 مشاهده)
پژوهش حاضر سعی در تبیین این مسأله دارد که عادت­‌واره نهادی دانش­‌آموزان در مشهد در چه سطحی قرار دارد و چه شرایطی بر آن اثرگذار بوده است. به این منظور چارچوب مفهومی پژوهش بر اساس نظریات بوردیو تدوین شده و به­‌منظور گردآوری و تحلیل داده‌­ها از روش پیمایش و تحلیل موضوعی بهره گرفته شده است. جامعه آماری مورد مطالعه در روش پیمایش عبارت بود از دانش‌­آموزان شهر مشهد که با روش نمونه‌­گیری خوشه­­‌ای و فرمول کوکران 390 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. در روش تحلیل موضوعی با استفاده از نمونه­‌گیری هدفمند و معیار اشباع نظری با  31 نفر از معلمان به­‌مثابه مطلعان کلیدی مصاحبه شد. نتایج بخش کمی بیانگر آن است که سطح عادت­‌واره نهادی دانش­‌آموزان پایین‌­تر از سطح متوسط قرار دارد و نتایج بخش کیفی نیز نشان­‌دهنده تضعیف عادت­‌واره نهادی دانش‌­آموزان در سالهای اخیر تحت­‌تأثیر شرایط درون- میدانی و فرامیدانی است. بنابراین نتایج بخش کمی و کیفی تحقیق بیانگر تضعیف سطح عادت­‌واره نهادی دانش‌­آموزان است. چنین وضعیتی برای میدان آموزش که یکی از مهم­‌ترین کارکردهای میدان اجتماعی را به­‌عهده دارد، رضایت­‌بخش نیست. با توجه به آنکه رابطه متقابل میان میدان تولید و مصرف آموزش وجود دارد، ضروری است که این چالش مورد بررسی و اصلاح قرار گیرد.

 
واژه‌های کلیدی: میدان آموزش، عادت واره نهادی، دانش آموزان، بوردیو
متن کامل [PDF 509 kb]   (336 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/9/6 | پذیرش: 1398/8/24 | انتشار: 1401/3/20
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi, Ph.D. F. A Process Analysis of Students’ Institutional Habitus (A Case Study of Junior High School Students in Mashhad). QJOE 2022; 38 (1) :109-132
URL: http://qjoe.ir/article-1-1276-fa.html

محمدی فردین. تحلیل فرایندی عادت واره نهادی دانش آموزان (مطالعه موردی دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهر مشهد). فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1401; 38 (1) :109-132

URL: http://qjoe.ir/article-1-1276-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 38، شماره 1 - ( 3-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645