[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 34، شماره 3 - ( 8-1397 ) ::
جلد 34 شماره 3 صفحات 159-143 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه انگیزش پیشرفت ورزشی دانش آموزان دختر موفق و ناموفق شرکت‌کننده در المپیاد ورزشی درون- مدرسه‌ای استان قزوین
محسن حلاجی ، امیر اشراقی ، مینا سالک پور
چکیده:   (3277 مشاهده)
این پژوهش با هدف مقایسه انگیزش پیشرفت ورزشی دانش‌آموزان دختر موفق و ناموفق شرکت‌کننده در المپیاد ورزشی درون- مدرسه‌ای انجام گرفته است. روش تحقیق از نوع علی- مقایسه ای بود که به روش پیمایشی انجام شد‌. جامعۀ آماری شامل دو گروه از دانش‌آموزان دختر دارای مقام ورزشی و دانش آموزان دختر فاقد مقام ورزشی شرکت کننده در المپیاد ورزشی درون- مدرسه‌ای استان قزوین بوده و نمونه آماری مشابه جامعه آماری از دو گروه تشکیل شده است. حجم نمونه گروه دانش آموزان دارای مقام، 40 نفر و حجم نمونه گروه دانش آموزان بدون مقام نیز 40 نفر بود که به روش نمونه‌گیری در دسترس تعیین شد. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه انگیزش پیشرفت ورزشی گیل و دیتر(1988) که بهرام و همکاران(1381) اعتبار سنجی کرده اند،  با سه مؤلفۀ رقابت‌جویی، پیروزی‌گرایی و هدف‌گرایی گردآوری شده است. نتایج نشان داد که میان دانش آموزان موفق و ناموفق، تفاوتی معنا‌دار در زمینۀ انگیزش پیشرفت ورزشی و رقابت­‌جویی وجود دارد. همچنین نتایج، تفاوت معنا‌داری را در مؤلفه‌های پیروزی‌گرایی و هدف‌گرایی نشان نداد. محققان توصیه می‌کنند که معلمان تربیت‌بدنی در صورت آشنایی با عوامل و مؤلفه‌های مربوط به انگیزش پیشرفت ورزشی (رقابت‌جویی، پیروزی‌گرایی و هدف‌گرایی) می‌توانند دانش‌آموزان را در رقابتهای المپیاد درون- مدرسه‌ای در جایگاه موفق قرار دهند. به این ترتیب شرایط لازم برای نشاط، تحرک و رونق بخشیدن بیشتر به فعالیتهای ورزشی فراهم می­شود.
 
 
واژه‌های کلیدی: انگیزش پیشرفت، رقابت‌جویی، پیروزی‌گرایی، هدف‌گرایی، المپیاد درون- مدرسه‌ای
متن کامل [PDF 640 kb]   (1976 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/11/16 | پذیرش: 1396/11/9 | انتشار: 1397/8/9
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hallaji M, Eshraaghi, Ph.D. A, Saalekpoor M. Comparison of Achievement Motivation in Sports between Successful and Failed Female Participants in School Olympiads. QJOE 2018; 34 (3) :143-159
URL: http://qjoe.ir/article-1-1231-fa.html

حلاجی محسن، اشراقی امیر، سالک پور مینا. مقایسه انگیزش پیشرفت ورزشی دانش آموزان دختر موفق و ناموفق شرکت‌کننده در المپیاد ورزشی درون- مدرسه‌ای استان قزوین. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1397; 34 (3) :143-159

URL: http://qjoe.ir/article-1-1231-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 34، شماره 3 - ( 8-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645