[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 34، شماره 3 - ( 8-1397 ) ::
جلد 34 شماره 3 صفحات 143-159 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه انگیزش پیشرفت ورزشی دانش آموزان دختر موفق و ناموفق شرکت‌کننده در المپیاد ورزشی درون- مدرسه‌ای استان قزوین
دکتر محسن حلاجی ، دکتر امیر اشراقی، مینا سالک پور
چکیده:   (63 مشاهده)
مقایسه انگیزش پیشرفت ورزشی دانش آموزان دختر موفق و ناموفق شرکت‌کننده در المپیاد ورزشی درون- مدرسه‌ای استان قزوین

دکتر محسن حلاجی*
دکتر امیر اشراقی**
 مینا سالک پور***

چکیده
این پژوهش با هدف مقایسه انگیزش پیشرفت ورزشی دانش‌آموزان دختر موفق و ناموفق شرکت‌کننده در المپیاد ورزشی درون- مدرسه‌ای انجام گرفته است. روش تحقیق از نوع علی- مقایسه ای بود که به روش پیمایشی انجام شد‌. جامعۀ آماری شامل دو گروه از دانش‌آموزان دختر دارای مقام ورزشی و دانش آموزان دختر فاقد مقام ورزشی شرکت کننده در المپیاد ورزشی درون- مدرسه‌ای استان قزوین بوده و نمونه آماری مشابه جامعه آماری از دو گروه تشکیل شده است. حجم نمونه گروه دانش آموزان دارای مقام، 40 نفر و حجم نمونه گروه دانش آموزان بدون مقام نیز 40 نفر بود که به روش نمونه‌گیری در دسترس تعیین شد. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه انگیزش پیشرفت ورزشی گیل و دیتر(1988) که بهرام و همکاران(1381) اعتبار سنجی کرده اند،  با سه مؤلفۀ رقابت‌جویی، پیروزی‌گرایی و هدف‌گرایی گردآوری شده است. نتایج نشان داد که میان دانش آموزان موفق و ناموفق، تفاوتی معنا‌دار در زمینۀ انگیزش پیشرفت ورزشی و رقابت­‌جویی وجود دارد. همچنین نتایج، تفاوت معنا‌داری را در مؤلفه‌های پیروزی‌گرایی و هدف‌گرایی نشان نداد. محققان توصیه می‌کنند که معلمان تربیت‌بدنی در صورت آشنایی با عوامل و مؤلفه‌های مربوط به انگیزش پیشرفت ورزشی (رقابت‌جویی، پیروزی‌گرایی و هدف‌گرایی) می‌توانند دانش‌آموزان را در رقابتهای المپیاد درون- مدرسه‌ای در جایگاه موفق قرار دهند. به این ترتیب شرایط لازم برای نشاط، تحرک و رونق بخشیدن بیشتر به فعالیتهای ورزشی فراهم می­شود.
 
کلید واژگان: انگیزش پیشرفت، رقابت­‌جویی، پیروزی­گرایی، هدف­‌گرایی، المپیاد درون- مدرسه‌ای
 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 95/11/16                     تاریخ پذیرش: 96/11/9
* دکتری تربیت بدنی و علوم ورزشی، استادیار دانشگاه فرهنگیان، تهران (نویسنده مسئول) hallajymohsen@yahoo.com
** دکتری تربیت بدنی و علوم ورزشی، دبیر تربیت بدنی، تهران aeshraghi.medu@yahoo.com
***کارشناس ارشد روانشناسی ورزشی، دبیر تربیت بدنی، قزوین minasarlak@yahoo.com
واژه‌های کلیدی: انگیزش پیشرفت، رقابت‌جویی، پیروزی‌گرایی، هدف‌گرایی، المپیاد درون- مدرسه‌ای
متن کامل [PDF 640 kb]   (31 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱۱/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۱/۹ | انتشار: ۱۳۹۷/۸/۹
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

M. M, Eshraaghi, Ph.D. A, Saalekpoor M. Comparison of Achievement Motivation in Sports between Successful and Failed Female Participants in School Olympiads. QJOE. 2018; 34 (3) :143-159
URL: http://qjoe.ir/article-1-1231-fa.html

حلاجی محسن، اشراقی امیر، سالک پور مینا. مقایسه انگیزش پیشرفت ورزشی دانش آموزان دختر موفق و ناموفق شرکت‌کننده در المپیاد ورزشی درون- مدرسه‌ای استان قزوین. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1397; 34 (3) :143-159

URL: http://qjoe.ir/article-1-1231-fa.html



دوره 34، شماره 3 - ( 8-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3781