پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفههای برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی براساس رویکرد تعلیم و تربیت مثبت انجام یافته است. روش پژوهش، کاربردی توصیفی از نوع سنتزپژوهی و تحلیل محتوای اسنادی است. منابع مورد تحلیل در این پژوهش، متون و منابع مرتبط با رویکرد تعلیم و تربیت مثبت بود که از میان آنها چهل منبع داخلی و سی منبع خارجی شناسایی و تحلیل شدند. برای گردآوری دادهها از روش گزارش و ثبت اطلاعات و سیاهه تحلیل محتوای محققساخته با فهرست وارسی استفاده شده است. برای تحلیل دادهها از الگوی هفت مرحلهای سنتزپژوهی مارش و روش کدگذاری باز و محوری استفاده شد. برای روایی از فرمول اسکات و برای اطمینان از نحوۀ کدگذاری یافتهها از دو ارزشیاب نظرخواهی شده است. براساس فرمول ضریب کاپای کوهن میزان توافق، 0/78 به دست آمد. در تحلیل محتوا، میزان فراوانی هر مؤلفه در منابع تعیین و درصد آن از کل مشخص شد. یافتههای پژوهش نشان داد که برنامه درسی دوره ابتدایی با رویکرد تعلیم و تربیت مثبت شامل چهار بعد زیباییشناختی، عقل، اخلاق و فطرت است. هر یک از این ابعاد، مرکب از مؤلفههایی است که بعد زیباییشناختی با 13، بعد اخلاق با 12، بعد فطرت با 12 و بعد تعقل با 10 مؤلفه، به ترتیب بیشترین و کمترین میزان توجه را داشتند. بنابراین میتوان گفت برنامه درسی دوره ابتدایی به مؤلفههای تعلیم و تربیت مثبت توجه دارد.
Abbaasi R, Tahmaasebzaadeh Shaykhlaar D, Habibi H, Badri Gargari R. Identification of Dimensions and Components of Elementary Schools’ Curriculum in Social Studies from the Positive Education Perspective. QJOE 2024; 40 (1) :145-168 URL: http://qjoe.ir/article-1-2926-fa.html
عباسی رضا، طهماسب زاده شیخلار داود، حبیبی حمداله، بدری گرگری رحیم. شناسایی ابعاد و مؤلفههای برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی براساس رویکرد تعلیم و تربیت مثبت. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1403; 40 (1) :145-168