[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 40، شماره 1 - ( 3-1403 ) ::
جلد 40 شماره 1 صفحات 168-145 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی براساس رویکرد تعلیم و تربیت مثبت
رضا عباسی ، داود طهماسب زاده شیخلار ، حمداله حبیبی ، رحیم بدری گرگری
چکیده:   (820 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی براساس رویکرد تعلیم و تربیت مثبت انجام یافته است. روش پژوهش، کاربردی توصیفی از نوع سنتزپژوهی و تحلیل محتوای اسنادی است. منابع مورد تحلیل در این پژوهش، متون و منابع مرتبط با رویکرد تعلیم و تربیت مثبت بود که از میان آنها چهل منبع داخلی و سی منبع خارجی شناسایی و تحلیل شدند. برای گردآوری داده‌­ها از روش گزارش و ثبت اطلاعات و سیاهه تحلیل محتوای محقق­‌ساخته با فهرست وارسی استفاده شده است. برای تحلیل داده­‌ها از الگوی هفت مرحله‌ای سنتزپژوهی مارش و روش‌ کدگذاری باز و محوری استفاده شد. برای روایی از فرمول اسکات و برای اطمینان از نحوۀ کدگذاری‌ یافته‌­ها از دو ارزشیاب نظرخواهی شده است. براساس فرمول ضریب کاپای کوهن میزان توافق، 0/78 به دست آمد. در تحلیل محتوا، میزان فراوانی هر مؤلفه در منابع تعیین و درصد آن از کل مشخص شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که برنامه درسی دوره ابتدایی با رویکرد تعلیم و تربیت مثبت شامل چهار بعد زیبایی‌شناختی، عقل، اخلاق و فطرت است. هر یک از این ابعاد، مرکب از مؤلفه‌هایی است که بعد زیبایی‌شناختی با 13، بعد اخلاق با 12، بعد فطرت با 12 و بعد تعقل با 10 مؤلفه، به ترتیب بیشترین و کمترین میزان توجه را داشتند. بنابراین می‌توان گفت برنامه درسی دوره ابتدایی به مؤلفه‌های تعلیم و تربیت مثبت توجه دارد.
واژه‌های کلیدی: تعلیم و تربیت مثبت، برنامه درسی، دوره ابتدایی
متن کامل [PDF 566 kb]   (514 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/3/16 | پذیرش: 1401/1/25 | انتشار: 1403/3/20
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbaasi R, Tahmaasebzaadeh Shaykhlaar D, Habibi H, Badri Gargari R. Identification of Dimensions and Components of Elementary Schools’ Curriculum in Social Studies from the Positive Education Perspective. QJOE 2024; 40 (1) :145-168
URL: http://qjoe.ir/article-1-2926-fa.html

عباسی رضا، طهماسب زاده شیخلار داود، حبیبی حمداله، بدری گرگری رحیم. شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی براساس رویکرد تعلیم و تربیت مثبت. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1403; 40 (1) :145-168

URL: http://qjoe.ir/article-1-2926-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 40، شماره 1 - ( 3-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4713