[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 31، شماره 2 - ( 6-1394 ) ::
جلد 31 شماره 2 صفحات 171-194 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش شنا بر خودکارآمدی دانش‌آموزان دختر پایه سوم ابتدایی شهرتهران
مهناز تسلیمی، دکتر پریسا ایران نژاد، دکتر زهرا لبادی
چکیده:   (1434 مشاهده)

اثربخشی آموزش شنا بر خودکارآمدی دانش‌آموزان دختر پایه سوم ابتدایی شهرتهران

مهناز تسلیمی*

دکتر پریسا ایران نژاد**

دکتر زهرا لبادی***

چکیده

این پژوهش به منظور بررسی اثربخشی آموزش شنا بر خودکارآمدی دانش‌آموزان دختر دوره ابتدایی انجام گرفته است. آموزش فعالیت جسمی منظم و مفرحی مانند شنا که در مدارس برای ارتقای رفتارهای مرتبط با سلامت کودکان طراحی شده است، باید گذشته از غنی کردن برنامه درس تربیت بدنی، زمینه توانمندسازی خودکارآمدی آنها را نیز مهیا کند. جامعه آماری این پژوهش دانش‌آموزان دختر پایه سوم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 92-1391بود. در این پژوهش نیمه تجربی، 381 نفر به روش خوشه­ ای چند مرحله ­ای تصادفی در دو گروه تجربی و شاهد انتخاب شدند.  ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بود. پژوهش با روش پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه و مداخله آموزش شنا در گروه آزمون (دوازده جلسه برنامه آموزش شنا) عملیاتی شده است. در تحلیل داده ها از آزمونهای کولموگروف- اسمیرنوف، تی زوجی مستقل، آزمون کای دو و همبستگی اسپیرمن استفاده شده است. اثربخشی آموزش شنا بر خودکارآمدی عمومی و دو حیطه اجتماعی و عاطفی با احتمال بسیار قوی تایید شده است. در حیطه جسمی و تحصیلی خودکارآمدی، تفاوت معناداری مشاهده نشده است. اثرات سازنده آموزش شنا بر خودکارآمدی دانش‌آموزان نشان می ­دهد که می­توان با برنامه­ ریزی دقیق آموزشی، دانش‌آموزان را توانمند ساخته و زمینه ­های رفتار سالم را بنا نهاد.

کلید واژگان: خودکار آمدی،  اثربخشی، آموزش شنا، دانش‌آموزان دختر

_______________________________________________

تاریخ دریافت: 14/7/92                                  تاریخ پذیرش: 12/5/93

1. دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانش آموخته دانشگاه علوم و تحقیقات البرز                             taslimimz@yahoo.com 

2. استاد مدعو دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات البرز                                                parisairannejad@yahoo.com

3. استاد مدعو دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات البرز                                                   zahralebadi@yahoo.com

واژه‌های کلیدی: خودکار آمدی، اثربخشی، آموزش شنا، دانش‌آموزان دختر
متن کامل [PDF 740 kb]   (381 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۲/۷/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۳/۵/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۴/۶/۱
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taslimi M, Iraannejaad, Ph.D. P, Lebaadi, Ph.D. Z. Learning How to Swim and Improving Self-Efficacy: Physical Education Needs to be Taken More Seriously. QJOE. 2015; 31 (2) :171-194
URL: http://qjoe.ir/article-1-176-fa.html

تسلیمی مهناز، ایران نژاد پریسا، لبادی زهرا. اثربخشی آموزش شنا بر خودکارآمدی دانش‌آموزان دختر پایه سوم ابتدایی شهرتهران. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1394; 31 (2) :171-194

URL: http://qjoe.ir/article-1-176-fa.html



دوره 31، شماره 2 - ( 6-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3991