[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 31، شماره 3 - ( 9-1394 ) ::
جلد 31 شماره 3 صفحات 116-95 برگشت به فهرست نسخه ها
عارضه یابی پیاده‌سازی مدیریت دانش در آموزش و پرورش استان یزد
سید محمود زنجیرچی ، مسعود حکاکی ، امیررضا کنجکاو منفرد ، فروغ بهنیا
چکیده:   (4976 مشاهده)

در این پژوهش تلاش بر این بوده است با استفاده از تکنیک تجزیه و تحلیل عوامل شکست (FMEA) و منطق فازی موانع بالقوه پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان آموزش و پرورش استان یزد شناسایی و بررسی شود. از آنجایی که تکنیک تجزیه و تحلیل عوامل شکست، توانمندی لازم را برای کشف خطاها و اولویت‌بندی آنها قبل از پیاده‌سازی یک روش یا فرآیند دارد، لذا عارضه‌یابی مدیریت دانش پیش از اجرای آن در این سازمان ضروری است. این تحقیق از نوع تحلیلی-پیمایشی و کاربردی است و برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه و مصاحبه استفاده شده است. تکنیک FMEA و منطق فازی برای تجزیه و تحلیل داده ­ها به کار رفته است. به همین منظور، ابتدا پایگاه قوانین فازی با اجماع نظر خبرگان سازمان تعریف شده؛ سپس به منظور تعیین میزان شدت، فراگیری و کشف و رفع موانع شناسایی شده، کارشناسان پرسشنامه تحقیق را تکمیل کردند و با نرم افزار MATLAB به تحلیل داده‌ها پرداخته شد. جامعه آماری شامل کارکنان سازمان آموزش و پرورش ناحیه یک استان یزد بوده که از میان آنها 20 نفر از حوزه­های گوناگون و بر اساس تخصص و تجربه­ شان به عنوان نمونه انتخاب شده‌اند. بر اساس یافته‌های این تحقیق، 23 عامل به عنوان عوامل شکست مدیریت دانش شناسایی شده‌اند. بر اساس نتایج FMEA فازی، به ترتیب عواملی چون "ضعف در ساختار پاداش و انگیزش"، "کافی نبودن بودجه"، "فرهنگ سازمانی"، "فقدان روش مناسب پیاده‌سازی" و "عدم آموزش مناسب کارمندان" به عنوان مهم‌ترین عوامل بالقوه شکست و عدم موفقیت مدیریت دانش در سازمان آموزش و پرورش یزد معرفی شده است.

واژه‌های کلیدی: مدیریت دانش، تجزیه و تحلیل عوامل شکست، منطق فازی، سازمان آموزش و پرورش
متن کامل [PDF 513 kb]   (2081 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/11/21 | پذیرش: 1393/8/10 | انتشار: 1394/9/29
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zanjirchi, Ph.D. M, Hakkaaki M, Konjkaav Monfared A, Behniyaa F. Impediments to the Deployment of Knowledge Management Program in the Provincial Department of Education in Yazd. QJOE 2015; 31 (3) :95-116
URL: http://qjoe.ir/article-1-167-fa.html

زنجیرچی سید محمود، حکاکی مسعود، کنجکاو منفرد امیررضا، بهنیا فروغ. عارضه یابی پیاده‌سازی مدیریت دانش در آموزش و پرورش استان یزد . فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1394; 31 (3) :95-116

URL: http://qjoe.ir/article-1-167-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 31، شماره 3 - ( 9-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710