در این پژوهش تلاش بر این بوده است با استفاده از تکنیک تجزیه و تحلیل عوامل شکست (FMEA) و منطق فازی موانع بالقوه پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان آموزش و پرورش استان یزد شناسایی و بررسی شود. از آنجایی که تکنیک تجزیه و تحلیل عوامل شکست، توانمندی لازم را برای کشف خطاها و اولویتبندی آنها قبل از پیادهسازی یک روش یا فرآیند دارد، لذا عارضهیابی مدیریت دانش پیش از اجرای آن در این سازمان ضروری است. این تحقیق از نوع تحلیلی-پیمایشی و کاربردی است و برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه و مصاحبه استفاده شده است. تکنیک FMEA و منطق فازی برای تجزیه و تحلیل داده ها به کار رفته است. به همین منظور، ابتدا پایگاه قوانین فازی با اجماع نظر خبرگان سازمان تعریف شده؛ سپس به منظور تعیین میزان شدت، فراگیری و کشف و رفع موانع شناسایی شده، کارشناسان پرسشنامه تحقیق را تکمیل کردند و با نرم افزار MATLAB به تحلیل دادهها پرداخته شد. جامعه آماری شامل کارکنان سازمان آموزش و پرورش ناحیه یک استان یزد بوده که از میان آنها 20 نفر از حوزههای گوناگون و بر اساس تخصص و تجربه شان به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. بر اساس یافتههای این تحقیق، 23 عامل به عنوان عوامل شکست مدیریت دانش شناسایی شدهاند. بر اساس نتایج FMEA فازی، به ترتیب عواملی چون "ضعف در ساختار پاداش و انگیزش"، "کافی نبودن بودجه"، "فرهنگ سازمانی"، "فقدان روش مناسب پیادهسازی" و "عدم آموزش مناسب کارمندان" به عنوان مهمترین عوامل بالقوه شکست و عدم موفقیت مدیریت دانش در سازمان آموزش و پرورش یزد معرفی شده است.
Zanjirchi, Ph.D. M, Hakkaaki M, Konjkaav Monfared A, Behniyaa F. Impediments to the Deployment of Knowledge Management Program in the Provincial Department of Education in Yazd. QJOE 2015; 31 (3) :95-116 URL: http://qjoe.ir/article-1-167-fa.html
زنجیرچی سید محمود، حکاکی مسعود، کنجکاو منفرد امیررضا، بهنیا فروغ. عارضه یابی پیادهسازی مدیریت دانش در آموزش و پرورش استان یزد . فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1394; 31 (3) :95-116