[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 41، شماره 1 - ( 4-1404 ) ::
جلد 41 شماره 1 صفحات 216-197 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه سواد رسانه‌ای با نحوه استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی و عملکرد تحصیلی، در دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول
بهاره سادات مرتضائی کرهرودی ، ملوک خادمی اشکذری ، اسماعیل سعدی پور
چکیده:   (34 مشاهده)
 
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میان سواد رسانه‌ای با نحوه استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی و عملکرد تحصیلی دانش‌­آموزان، انجام‌شده است. نوع پژوهش، توصیفی و روش آن رگرسیون بود. جامعه آماری این پژوهش همه دانش‌­آموزان دختر پایۀ هشتم منطقه 6 آموزش‌وپرورش شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 بودند. نمونه پژوهش 150 نفر بودند که به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده، پرسشنامه سواد رسانه‌ای تامن (1995) و پرسشنامه میزان و نحوه استفاده از شبکه‌های اجتماعی رسول آبادی (1394) بود. معدل دروس دانش‌­آموزان نیز به عنوان شاخص عملکرد تحصیلی درنظر گرفته شد. نتایج نشان داد که هر چه میزان سواد رسانه‌ای دانش‌­آموزان بیشتر باشد، مدیریت آنها بر میزان و نحوه استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی بیشتر است. مدیریت زمان و جلوگیری از هدر رفتن آن و همچنین استفاده مطلوب از امکانات این فضا، در نهایت  منجر به عملکرد تحصیلی بهتر می­شود. راهکار علمی حاصل از این پژوهش، مبتنی بر این است که یادگیری مهارتهای سواد رسانه­‌ای در نوجوانان سبب می‌­شود آنان به مرحله خودمختاری ذهنی دست یابند و از مصرف­‌کنندۀ منفعل فضای مجازی به مخاطبانی هوشمند تغییر نقش بدهند. دستیابی به این مرحله از دانش و مهارت، سبب افزایش کیفیت زندگی دانش‌­آموزان در همه عرصه­‌ها، به­‌ویژه عملکرد تحصیلی آنان می­‌شود.
 
واژه‌های کلیدی: سواد رسانه‌ای، شبکه‌های اجتماعی مجازی، عملکرد تحصیلی، دانش آموزان
متن کامل [PDF 592 kb]   (35 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/11/7 | پذیرش: 1401/5/25 | انتشار: 1404/4/5
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mortezaa’ee Kerahrudi B S, Khademi Ashkzari M, Sadipoor E. The Relationship between Media Literacy, School Performance, and the Way by which Virtual Social Networks are Used. QJOE 2025; 41 (1) :197-216
URL: http://qjoe.ir/article-1-3352-fa.html

مرتضائی کرهرودی بهاره سادات، خادمی اشکذری ملوک، سعدی پور اسماعیل. رابطه سواد رسانه‌ای با نحوه استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی و عملکرد تحصیلی، در دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1404; 41 (1) :197-216

URL: http://qjoe.ir/article-1-3352-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 41، شماره 1 - ( 4-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4713