پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میان سواد رسانهای با نحوه استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان، انجامشده است. نوع پژوهش، توصیفی و روش آن رگرسیون بود. جامعه آماری این پژوهش همه دانشآموزان دختر پایۀ هشتم منطقه 6 آموزشوپرورش شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 بودند. نمونه پژوهش 150 نفر بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده، پرسشنامه سواد رسانهای تامن (1995) و پرسشنامه میزان و نحوه استفاده از شبکههای اجتماعی رسول آبادی (1394) بود. معدل دروس دانشآموزان نیز به عنوان شاخص عملکرد تحصیلی درنظر گرفته شد. نتایج نشان داد که هر چه میزان سواد رسانهای دانشآموزان بیشتر باشد، مدیریت آنها بر میزان و نحوه استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی بیشتر است. مدیریت زمان و جلوگیری از هدر رفتن آن و همچنین استفاده مطلوب از امکانات این فضا، در نهایت منجر به عملکرد تحصیلی بهتر میشود. راهکار علمی حاصل از این پژوهش، مبتنی بر این است که یادگیری مهارتهای سواد رسانهای در نوجوانان سبب میشود آنان به مرحله خودمختاری ذهنی دست یابند و از مصرفکنندۀ منفعل فضای مجازی به مخاطبانی هوشمند تغییر نقش بدهند. دستیابی به این مرحله از دانش و مهارت، سبب افزایش کیفیت زندگی دانشآموزان در همه عرصهها، بهویژه عملکرد تحصیلی آنان میشود.
Mortezaa’ee Kerahrudi B S, Khademi Ashkzari M, Sadipoor E. The Relationship between Media Literacy, School Performance, and the Way by which Virtual Social Networks are Used. QJOE 2025; 41 (1) :197-216 URL: http://qjoe.ir/article-1-3352-fa.html
مرتضائی کرهرودی بهاره سادات، خادمی اشکذری ملوک، سعدی پور اسماعیل. رابطه سواد رسانهای با نحوه استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و عملکرد تحصیلی، در دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1404; 41 (1) :197-216