[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 41، شماره 1 - ( 4-1404 ) ::
جلد 41 شماره 1 صفحات 196-181 برگشت به فهرست نسخه ها
جایگاه «گفت وشنود میان -فرهنگی» در اندیشه های پائولو فریره و ارائه دلالتهای تربیتی آن
سید حسین نجاتی موسوی ، سید منصور مرعشی ، مسعود صفایی مقدم ، سید جلال هاشمی
چکیده:   (44 مشاهده)
هدف از این پژوهش، بررسی جایگاه گفت­‌وشنود میان- فرهنگی در اندیشه­‌های انتقادی پائولو فریره و ارائه دلالتهای تربیتی آن برای بهبود و توسعۀ نظام آموزشی کشور است. روش به­‌کار رفته در این پژوهش روش تحلیلی - استنتاجی است و برای گردآوری داده‌های پیرامون مقولۀ گفت­‌وشنود میان- فرهنگی از همه نظرات و اندیشه‌­های فریره استفاده شده است. تحلیل و بررسیهایی که از مبانی فلسفی (انسان­‌شناختی، معرفت­‌شناختی و ارزش‌­شناختی) فریره درباره جایگاه گفت‌­وشنود میان- فرهنگی به دست آمده حاکی از آن است که دلالتهای تربیتی فریره بر گفت­‌وشنود یا دیالوگ تأکید دارند. با تأکید بر مبانی انسان­‌شناختی در این پژوهش، اصول تربیتی اعم از خودآگاهی انتقادی، دیگری، آزادی اندیشه، تعامل متواضعانه و درک متقابل فرهنگی استنتاج شده است. فریره با در نظر گرفتن گفت­‌وشنود میان- فرهنگی به مثابۀ عامل شکست سکوت فرهنگهای حاشیه‌­ای و ستمدیده در اهداف آموزشی، تأکید کرده روی تربیت انسانی فعال و شهروندی آزاد و آینده­‌نگر که مایل به تغییر وضعیت موجود خویش از راه گفت‌­وشنود با دیگر فرهنگهاست. وی با پیشنهاد بهره‌­گیری از روش تدریس بحث و گفت­‌وشنود میان­ فرهنگهای متفاوت و نیز توصیه به برقراری روابط افقی و ارتباط متقابل مربی با متربیان، محتوا و برنامه درسی را عامل مهم بهبود و پاسخگوی روابط میان- فرهنگی می‌­داند که  حل مسئله و گفت­‌وشنود در آن نقشی مهم دارند.
واژه‌های کلیدی: گفت وشنود، میان- فرهنگی، فریره، دلالتهای تربیتی، نظام آموزشی
متن کامل [PDF 500 kb]   (51 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/6/31 | پذیرش: 1401/1/13 | انتشار: 1404/4/5
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

NejaatiMoosavi S H, Mar’ashi S M, Safaa’eeMoghadam M, Haashemi S J. Educational Implications of Paulo Freire’s Thoughts on Intercultural Dialogue. QJOE 2025; 41 (1) :181-196
URL: http://qjoe.ir/article-1-3120-fa.html

نجاتی موسوی سید حسین، مرعشی سید منصور، صفایی مقدم مسعود، هاشمی سید جلال. جایگاه «گفت وشنود میان -فرهنگی» در اندیشه های پائولو فریره و ارائه دلالتهای تربیتی آن. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1404; 41 (1) :181-196

URL: http://qjoe.ir/article-1-3120-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 41، شماره 1 - ( 4-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4713