هدف از این پژوهش، بررسی جایگاه گفتوشنود میان- فرهنگی در اندیشههای انتقادی پائولو فریره و ارائه دلالتهای تربیتی آن برای بهبود و توسعۀ نظام آموزشی کشور است. روش بهکار رفته در این پژوهش روش تحلیلی - استنتاجی است و برای گردآوری دادههای پیرامون مقولۀ گفتوشنود میان- فرهنگی از همه نظرات و اندیشههای فریره استفاده شده است. تحلیل و بررسیهایی که از مبانی فلسفی (انسانشناختی، معرفتشناختی و ارزششناختی) فریره درباره جایگاه گفتوشنود میان- فرهنگی به دست آمده حاکی از آن است که دلالتهای تربیتی فریره بر گفتوشنود یا دیالوگ تأکید دارند. با تأکید بر مبانی انسانشناختی در این پژوهش، اصول تربیتی اعم از خودآگاهی انتقادی، دیگری، آزادی اندیشه، تعامل متواضعانه و درک متقابل فرهنگی استنتاج شده است. فریره با در نظر گرفتن گفتوشنود میان- فرهنگی به مثابۀ عامل شکست سکوت فرهنگهای حاشیهای و ستمدیده در اهداف آموزشی، تأکید کرده روی تربیت انسانی فعال و شهروندی آزاد و آیندهنگر که مایل به تغییر وضعیت موجود خویش از راه گفتوشنود با دیگر فرهنگهاست. وی با پیشنهاد بهرهگیری از روش تدریس بحث و گفتوشنود میان فرهنگهای متفاوت و نیز توصیه به برقراری روابط افقی و ارتباط متقابل مربی با متربیان، محتوا و برنامه درسی را عامل مهم بهبود و پاسخگوی روابط میان- فرهنگی میداند که حل مسئله و گفتوشنود در آن نقشی مهم دارند.
NejaatiMoosavi S H, Mar’ashi S M, Safaa’eeMoghadam M, Haashemi S J. Educational Implications of Paulo Freire’s Thoughts on Intercultural Dialogue. QJOE 2025; 41 (1) :181-196 URL: http://qjoe.ir/article-1-3120-fa.html
نجاتی موسوی سید حسین، مرعشی سید منصور، صفایی مقدم مسعود، هاشمی سید جلال. جایگاه «گفت وشنود میان -فرهنگی» در اندیشه های پائولو فریره و ارائه دلالتهای تربیتی آن. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1404; 41 (1) :181-196