شناسایی راهبردهای مؤثر آموزش ماهیت علم به معلمان
|
سمیرا بهرامی ، مریم صابری  |
|
|
چکیده: (40 مشاهده) |
درک صحیح از ماهیت علم، به عنوان یکی از مؤلفههای اساسی سواد علمی، بیش از یکصد سال است که مورد توجه آموزشگران علوم قرار دارد. ایجاد چنین درکی از ماهیت علم در دانشآموزان مستلزم آمادهسازی و توسعۀ حرفهای معلمان و دانشجو -معلمان در تمامی سطوح (ابتدایی و متوسطه) است. در چنین شرایطی، شناسایی مهمترین راهبردهای آموزش مؤثر ماهیت علم به معلمان (شامل رویکردها، ابزارها و بافتارهای آموزشی) به منزلۀ یک ضرورت مطرح میشود. در پژوهش حاضر، به منظور شناسایی این راهبردها، از روش کیفی فراترکیب مقالات منتشر شده در مجلات معتبر آموزش علوم استفاده شده و 58 مقاله، در زمینه آموزش ماهیت علم به معلمان و دانشجو -معلمان، مورد تحلیل محتوا قرار گرفته است. نتایج این پژوهش نشان دادند که در اغلب مقالهها، از مهمترین ابزارهای آموزش ماهیت علم (شامل کاوشگری، تاریخ علم، مباحثه و مسائل بحث برانگیز علمی-اجتماعی) با رویکرد صریح تأملی در بافتار علوم به منزلۀ راهبردهای مؤثر آموزش ماهیت علم به معلمان بهرهگیری شده است. جزئیات و ملاحظات بهرهگیری از این راهبردهای مؤثر آموزشی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. از یافتههای این پژوهش میتوان برای توسعۀ حرفهای معلمان و دانشجو -معلمان بهرهگیری کرد. |
|
واژههای کلیدی: ماهیت علم، راهبردهای آموزشی، توسعۀ حرفه ای معلمان، فراترکیب |
|
متن کامل [PDF 570 kb]
(41 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/6/28 | پذیرش: 1401/2/22 | انتشار: 1404/4/5
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|