[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 41، شماره 1 - ( 4-1404 ) ::
جلد 41 شماره 1 صفحات 120-99 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی راهبردهای مؤثر آموزش ماهیت علم به معلمان
سمیرا بهرامی ، مریم صابری
چکیده:   (17 مشاهده)
درک صحیح از ماهیت علم، به عنوان یکی از مؤلفه­‌های اساسی سواد علمی، بیش از یکصد سال است که مورد توجه آموزشگران علوم قرار دارد. ایجاد چنین درکی از ماهیت علم در دانش‌­آموزان مستلزم آماده­‌سازی و توسعۀ حرفه­‌ای معلمان و دانشجو -معلمان در تمامی سطوح (ابتدایی و متوسطه) است. در چنین شرایطی، شناسایی مهم­‌ترین راهبردهای آموزش مؤثر ماهیت علم به معلمان (شامل رویکردها، ابزارها و بافتارهای آموزشی) به منزلۀ یک ضرورت مطرح می­‌شود. در پژوهش حاضر، به منظور شناسایی این راهبردها، از روش کیفی فراترکیب مقالات منتشر شده در مجلات معتبر آموزش علوم استفاده شده و 58 مقاله، در زمینه آموزش ماهیت علم به معلمان و دانشجو -معلمان، مورد تحلیل محتوا قرار گرفته است. نتایج این پژوهش نشان دادند که در اغلب مقاله­‌ها،  از مهم­‌ترین ابزارهای آموزش ماهیت علم (شامل کاوشگری، تاریخ علم، مباحثه و مسائل بحث برانگیز علمی-اجتماعی) با رویکرد صریح تأملی در بافتار علوم به منزلۀ راهبردهای مؤثر آموزش ماهیت علم به معلمان بهره‌­گیری شده است. جزئیات و ملاحظات بهره‌­گیری از این راهبردهای مؤثر آموزشی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. از یافته­‌های این پژوهش می‌­توان برای توسعۀ حرفه­‌ای معلمان و دانشجو -معلمان بهره­‌گیری کرد.
واژه‌های کلیدی: ماهیت علم، راهبردهای آموزشی، توسعۀ حرفه ای معلمان، فراترکیب
متن کامل [PDF 570 kb]   (13 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/6/28 | پذیرش: 1401/2/22 | انتشار: 1404/4/5
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahraami S, Saaberi M. Effective Teaching Strategies for Teachers Learning about the Nature of Science. QJOE 2025; 41 (1) :99-120
URL: http://qjoe.ir/article-1-3002-fa.html

بهرامی سمیرا، صابری مریم. شناسایی راهبردهای مؤثر آموزش ماهیت علم به معلمان. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1404; 41 (1) :99-120

URL: http://qjoe.ir/article-1-3002-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 41، شماره 1 - ( 4-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4713