آموزش و پرورش پنجره ورود به سوی توسعه پایدار و کلید پیشرفت جامعه است و نقش آن در روند توسعه جوامع بسیار مهم و تعیینکننده است تا آنجا که تعلیم و تربیت از اصلیترین نیازهای جوامع محسوب میشود. خط مشیگذاری در نظام آموزش و پرورش از اهمیتی بسزا برخوردار است، بدین منظور نیازمند الگوی خط مشیگذاری مدون و معتبر بومی برای تدوین، اجرا و پایش خط مشیهای این نظام هستیم. هدف این پژوهش شناسایی ابعاد و مؤلفههای مدل مطلوب فرایند خط مشیگذاری در نظام آموزش و پرورش ایران است. در این پژوهش از روش کیفی و استراتژی تحلیل مضمون استفاده شده و برای پاسخ دادن به پرسشهای پژوهش، چهارده مصاحبه عمیق با خبرگان و صاحبنظرانی انجام شده که به روش هدفمند انتخاب شده اند. تحلیل دادهها در نهایت به احصای 62 مضمون پایه، 13 مضمون سازماندهنده، 3 مضمون فراگیر و شکلگیری الگوی نظری انجامیده است. یافتههای پژوهش نشان دادند که فرایند خط مشیگذاری در نظام آموزش و پرورش ایران مشتمل بر سه بعد تدوین، اجرا و ارزیابی است و مؤلفه های این فرایند شامل شناخت مسأله، شناخت محیط سازمانی، بهرهمندی از تجارب گذشته، مشارکت بازیگران و ذینفعان و استلزامات اجرا در بعد تدوین خط مشی، حوزه راهبری، حوزه عملیاتی، مشارکت بخشی و فرابخشی و شرایط زمینه ای در بعد اجرای خطمشی و ارزیابی دروندادها، ارزیابی فرایندها، ارزیابی بروندادها و ارزیابی پیامدها در بعد ارزیابی خط مشی اند.
Saboori H, Givariaan H, Haqshenaas Kaashaani F. Dimensions and Constituents of a Desired Model for Setting Guidelines within the Iranian System of Education. QJOE 2021; 37 (1) :7-32 URL: http://qjoe.ir/article-1-2967-fa.html
صبوری حامد، گیوریان حسن، حق شناس کاشانی فریده. شناسایی ابعاد و مؤلفه های مدل مطلوب فرایند خط مشی گذاری در نظام آموزش و پرورش ایران. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1400; 37 (1) :7-32