[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 37، شماره 1 - ( 3-1400 ) ::
جلد 37 شماره 1 صفحات 32-7 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی ابعاد و مؤلفه های مدل مطلوب فرایند خط مشی گذاری در نظام آموزش و پرورش ایران
حامد صبوری ، حسن گیوریان ، فریده حق شناس کاشانی
چکیده:   (2336 مشاهده)
آموزش و پرورش پنجره ورود به سوی توسعه پایدار و کلید پیشرفت جامعه است و نقش آن در روند توسعه جوامع بسیار مهم و تعیین­‌کننده است تا آنجا که تعلیم و تربیت از اصلی­‌ترین نیازهای جوامع محسوب می­‌شود. خط مشی­‌گذاری در نظام آموزش و پرورش از اهمیتی بسزا برخوردار است، بدین منظور نیازمند الگوی خط مشی­‌گذاری مدون و معتبر بومی برای تدوین، اجرا و پایش خط مشی­‌های این نظام هستیم. هدف این پژوهش شناسایی ابعاد و مؤلفه­‌های مدل مطلوب فرایند خط مشی­‌گذاری در نظام آموزش و پرورش ایران است. در این پژوهش از روش کیفی و استراتژی تحلیل مضمون استفاده شده و برای پاسخ دادن به پرسشهای پژوهش، چهارده مصاحبه عمیق با خبرگان و صاحب‌­نظرانی انجام شده که به روش هدفمند انتخاب شده اند. تحلیل داده‌­ها در نهایت به احصای 62 مضمون پایه، 13 مضمون سازمان­‌دهنده، 3 مضمون فراگیر و شکل­‌گیری الگوی نظری انجامیده است. یافته‌­های پژوهش نشان دادند که فرایند خط مشی­‌گذاری در نظام آموزش و پرورش ایران مشتمل بر سه بعد تدوین، اجرا و ارزیابی است و مؤلفه ‌­های این فرایند شامل شناخت مسأله، شناخت محیط سازمانی، بهره­‌مندی از تجارب گذشته، مشارکت بازیگران و ذینفعان و استلزامات اجرا در بعد تدوین خط مشی، حوزه راهبری، حوزه عملیاتی، مشارکت ­بخشی و فرابخشی و شرایط زمینه ای در بعد اجرای خط­‌مشی و ارزیابی دروندادها، ارزیابی فرایندها، ارزیابی بروندادها و ارزیابی پیامدها در بعد ارزیابی خط مشی اند.
واژه‌های کلیدی: خط مشی، فرایند خط مشی گذاری، آموزش و پرورش
متن کامل [PDF 684 kb]   (4317 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/5/16 | پذیرش: 1399/8/11 | انتشار: 1400/3/20
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saboori H, Givariaan H, Haqshenaas Kaashaani F. Dimensions and Constituents of a Desired Model for Setting Guidelines within the Iranian System of Education. QJOE 2021; 37 (1) :7-32
URL: http://qjoe.ir/article-1-2967-fa.html

صبوری حامد، گیوریان حسن، حق شناس کاشانی فریده. شناسایی ابعاد و مؤلفه های مدل مطلوب فرایند خط مشی گذاری در نظام آموزش و پرورش ایران. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1400; 37 (1) :7-32

URL: http://qjoe.ir/article-1-2967-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 37، شماره 1 - ( 3-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645