[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 40، شماره 1 - ( 3-1403 ) ::
جلد 40 شماره 1 صفحات 48-29 برگشت به فهرست نسخه ها
تأملی بر مهارتهای نوشتن در کودکان با تکیه بر داستان فلسفی سوکی و راهنمای آن (‌رهیافتی آموزشی بر اساس برنامه فلسفه برای کودکان)
رئوف احمدی ، یحیی قائدی ، سعید ضرغامی همراه ، علیرضا محمودنیا
چکیده:   (929 مشاهده)
نوشتن مهارتی است که نه تنها به تفکر بلکه به مهارتهایی نیز وابسته است. با نظر به این امر، پژوهش حاضر در پی دستیابی به مؤلفه­‌ها و مهارتهای نوشتن در رمان سوکی و راهنمای آن (براساس برنامه فلسفه برای کودکان) به منظور تقویت توانایی نوشتن در کودکان بود. از این رو با بهره‌­گیری از روش توصیفی – تحلیلی و با رجوع به نظریات لیپمن و پژوهشهای مرتبط با نوشتن، در پی پاسخگویی به این سؤالات بود: مؤلفه‌­های نوشتن در رمان سوکی و راهنمای آن کدام‌­اند؟ و برای  تقویت این مؤلفه­‌ها و توانایی نوشتن کودکان از چه مهارتهایی می‌­توان استفاده کرد؟ یافته‌­ها نشان دادند که هدف از نوشتن، تولید و زایش فکر در قالب کلمات است. بر این اساس یکی از رسالتهای نظام آموزشی هر کشور آموزش مهارتهای نوشتن است، مهارتهایی چون تعاریف، شبیه­‌سازی، طبقه­‌بندی، تدوین شفاف مفاهیم، مشق ذهنی، مرتبط ساختن، تمثیل، قصه­‌گویی، کشف ابهامات، بیان تجربه، ارائه دلیل و استدلالات که ضمن تقویت مؤلفه­‌های مطرح نوشتن (رابطه هنر با تجربه، معنا، روابط زیبایی­‌شناسانه، توجه، تجربه، ترجیحات و درستیها)، به دانش‌­آموزان کمک کند تا با استفاده از این مهارتها بتوانند به نوشتنی برمبنای زیبایی­‌شناسی و استدلال دست یابند. همچنین نتایج نشان داد که با به­‌کارگیری مهارتهای استنباط شده در این پژوهش و اعمال آن در کتابهای درسی دورۀ ابتدایی و متوسطه اول، دانش­‌آموزان می­‌توانند بر عجز خود در نوشتن فائق آیند.

واژه‌های کلیدی: نوشتن، فلسفه برای کودکان، رمان سوکی، راهنمای سوکی
متن کامل [PDF 543 kb]   (549 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/12/4 | پذیرش: 1400/8/9 | انتشار: 1403/3/20
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadi R, Ghaa’edi Y, Zarghaami Hamraah S, Mahmoodniyaa A R. Improving Writing Skills in Children through Reading Suki Novel and its Instructional Manual for Use in Philosophy for Children Program. QJOE 2024; 40 (1) :29-48
URL: http://qjoe.ir/article-1-2679-fa.html

احمدی رئوف، قائدی یحیی، ضرغامی همراه سعید، محمودنیا علیرضا. تأملی بر مهارتهای نوشتن در کودکان با تکیه بر داستان فلسفی سوکی و راهنمای آن (‌رهیافتی آموزشی بر اساس برنامه فلسفه برای کودکان). فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1403; 40 (1) :29-48

URL: http://qjoe.ir/article-1-2679-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 40، شماره 1 - ( 3-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710