نوشتن مهارتی است که نه تنها به تفکر بلکه به مهارتهایی نیز وابسته است. با نظر به این امر، پژوهش حاضر در پی دستیابی به مؤلفهها و مهارتهای نوشتن در رمان سوکی و راهنمای آن (براساس برنامه فلسفه برای کودکان) به منظور تقویت توانایی نوشتن در کودکان بود. از این رو با بهرهگیری از روش توصیفی – تحلیلی و با رجوع به نظریات لیپمن و پژوهشهای مرتبط با نوشتن، در پی پاسخگویی به این سؤالات بود: مؤلفههای نوشتن در رمان سوکی و راهنمای آن کداماند؟ و برای تقویت این مؤلفهها و توانایی نوشتن کودکان از چه مهارتهایی میتوان استفاده کرد؟ یافتهها نشان دادند که هدف از نوشتن، تولید و زایش فکر در قالب کلمات است. بر این اساس یکی از رسالتهای نظام آموزشی هر کشور آموزش مهارتهای نوشتن است، مهارتهایی چون تعاریف، شبیهسازی، طبقهبندی، تدوین شفاف مفاهیم، مشق ذهنی، مرتبط ساختن، تمثیل، قصهگویی، کشف ابهامات، بیان تجربه، ارائه دلیل و استدلالات که ضمن تقویت مؤلفههای مطرح نوشتن (رابطه هنر با تجربه، معنا، روابط زیباییشناسانه، توجه، تجربه، ترجیحات و درستیها)، به دانشآموزان کمک کند تا با استفاده از این مهارتها بتوانند به نوشتنی برمبنای زیباییشناسی و استدلال دست یابند. همچنین نتایج نشان داد که با بهکارگیری مهارتهای استنباط شده در این پژوهش و اعمال آن در کتابهای درسی دورۀ ابتدایی و متوسطه اول، دانشآموزان میتوانند بر عجز خود در نوشتن فائق آیند.
Ahmadi R, Ghaa’edi Y, Zarghaami Hamraah S, Mahmoodniyaa A R. Improving Writing Skills in Children through Reading Suki Novel and its Instructional Manual for Use in Philosophy for Children Program. QJOE 2024; 40 (1) :29-48 URL: http://qjoe.ir/article-1-2679-fa.html
احمدی رئوف، قائدی یحیی، ضرغامی همراه سعید، محمودنیا علیرضا. تأملی بر مهارتهای نوشتن در کودکان با تکیه بر داستان فلسفی سوکی و راهنمای آن (رهیافتی آموزشی بر اساس برنامه فلسفه برای کودکان). فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1403; 40 (1) :29-48