هدف پژوهش حاضر مقایسۀ اثربخشی آموزش هوش اخلاقی و هوش معنوی بر حل تعارض با والدین، در میان دانشآموزان متوسطه دوم شهر باغملک بوده است. طرح پژوهش از نوع آزمایشی پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش را همۀ دانشآموزان دوره متوسطه دوم شهر باغملک در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل میدادند. از میان آنها 450 نفر به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند، سپس مقیاس حلتعارض با والدین اشتراوس (CTS)، روی آنها اجرا شد و از میان آنها 90 نفر که تعارض بالایی با والدین داشتند، به روش تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل گمارده شدند. هر کدام از گروههای آزمایش (گروه هوش اخلاقی، گروه هوش معنوی) در هشت جلسه آموزشی شرکت کردند و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. در پایان، پسآزمون (CTS) روی گروههای آزمایش و کنترل انجام گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از تحلیل کوواریانس چند متغیره و یک متغیره استفاده شد. یافتهها نشان دادند که اختلاف نمرههای دو گروه آزمایش که مداخله دریافت کردند نسبت به گروه کنترل در حل تعارض استدلالی، کلامی و فیزیکی در سطح (0/01>P)، معنادار است، یعنی مداخله هوش اخلاقی و معنوی بر شیوههای حل تعارض دانشآموزان با والدین اثربخش بود، اما اختلاف میانگین نمرههای دو گروه آزمایشی با یکدیگر در حل تعارض استدلالی، کلامی و فیزیکی در سطح (0/05
JavaadiNejaad A, Heydarei, Ph.D. A R, Naaderi, Ph.D. F, Bakhtiyaarpoor, Ph.D. S, Haafezi, Ph.D. F. Resolving Student-Parents Conflicts through the Improvement of Moral and Spiritual Intelligence. QJOE 2020; 36 (3) :71-90 URL: http://qjoe.ir/article-1-2556-fa.html
جوادی نژاد علی، حیدرئی علیرضا، نادری فرح، بختیارپور سعید، حافظی فریبا. اثربخشی آموزش هوش اخلاقی و معنوی بر حل تعارض با والدین در دانشآموزان. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1399; 36 (3) :71-90