پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفههای یادگیری حرفهای هنرآموزان هنرستانهای فنی و حرفهای و ارائه الگوی مفهومی بر اساس رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوای کیفی انجام گرفته است. به منظور گردآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش همه افرادی بودند که در زمینۀ یادگیری حرفهای در نظام آموزشی و مدلهای آن سوابق پژوهشی، مطالعاتی و اجرایی داشتند. از میان آنها 17 نفر در چهار گروه از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای تحلیل اطلاعات بهدست آمده از مصاحبهها، روش تحلیل محتوای کیفی و کدگذاری باز و محوری استفاده شده است. نتایج بهدست آمده از مصاحبهها نشان داد که یادگیری حرفهای هنرآموزان شامل 37 مؤلفه و 5 بُعد «ارتباط و تعاملات حرفهای»، «مدیریت و تسهیم دانش»، «یادگیری فردی و گروهی»، «رهبری حمایتی و مشارکتی» و «خودیادگیرندگی» است که به عنوان الگوی مفهومی یادگیری حرفهای و مبتنی بر محیط کار هنرآموزان برای توانمندسازی آنها ارائه شده است. همچنین نتایج اعتبارسنجی ابعاد و مؤلفهها نشان دادند که بالاترین میزان توافق شرکتکنندگان در بعد رهبری حمایتی و مشارکتی 0/882 و پایینترین میزان توافق در بعد مدیریت و تسهیم دانش 0/715 است. اعتبارسنجی مدل بهصورت کلی با 0/813 حاکی از توافق بالای شرکتکنندگان است. در پایان پیشنهادهایی اجرایی و پژوهشی نیز ارائه شده است.
Motehayerpasand R, FathiVaajaargaah K, Tooraani H, Moosaapoor N. Towards Vocational Learning at Technical High Schools: The Design of a Model Based on Qualitative Research. QJOE 2024; 40 (1) :7-28 URL: http://qjoe.ir/article-1-2235-fa.html
متحیرپسند رقیه، فتحی واجارگاه کوروش، تورانی حیدر، موسی پور نعمت الله. به سوی یادگیری حرفهای هنرآموزان در هنرستانهای فنی و حرفه ای : طراحی مدلی بر اساس پژوهش کیفی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1403; 40 (1) :7-28