[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 40، شماره 1 - ( 3-1403 ) ::
جلد 40 شماره 1 صفحات 28-7 برگشت به فهرست نسخه ها
به سوی یادگیری حرفه‌ای هنرآموزان در هنرستانهای فنی و حرفه ای : طراحی مدلی بر اساس پژوهش کیفی
رقیه متحیرپسند ، کوروش فتحی واجارگاه ، حیدر تورانی ، نعمت الله موسی پور
چکیده:   (602 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های یادگیری حرفه‌ای هنرآموزان هنرستانهای فنی و حرفه‌ای و ارائه الگوی مفهومی بر اساس رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوای کیفی انجام گرفته است. به منظور گردآوری داده‌ها از مصاحبه نیمه­‌ساختاریافته استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش همه افرادی بودند که در زمینۀ یادگیری حرفه‌ای در نظام آموزشی و مدلهای آن سوابق پژوهشی، مطالعاتی و اجرایی داشتند. از میان آنها 17 نفر در چهار گروه از طریق نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. برای تحلیل اطلاعات به­‌دست آمده از مصاحبه‌ها، روش تحلیل محتوای کیفی و کدگذاری باز و محوری استفاده شده است. نتایج به‌­دست آمده از مصاحبه‌ها نشان داد که یادگیری حرفه‌ای هنرآموزان شامل 37 مؤلفه و 5 بُعد «ارتباط‌ و تعاملات حرفه‌ای»، «مدیریت و تسهیم دانش»، «یادگیری فردی و گروهی»، «رهبری حمایتی و مشارکتی» و «خودیادگیرندگی» است که به عنوان الگوی مفهومی یادگیری حرفه‌ای و مبتنی بر محیط کار هنرآموزان برای توانمندسازی آنها ارائه شده است. همچنین نتایج اعتبارسنجی ابعاد و مؤلفه­‌ها نشان دادند که بالاترین میزان توافق شرکت‌کنندگان در بعد رهبری حمایتی و مشارکتی 0/882 و پایین­‌ترین میزان توافق در بعد مدیریت و تسهیم دانش 0/715  است. اعتبارسنجی مدل به­‌صورت کلی با 0/813 حاکی از توافق بالای شرکت­‌کنندگان است. در پایان پیشنهادهایی اجرایی و پژوهشی نیز ارائه شده است.
واژه‌های کلیدی: یادگیری حرفه‌ای، ‌ توسعه حرفه‌ای، هنرآموزان فنی و حرفه‌ای، یادگیری مبتنی بر محیط کار
متن کامل [PDF 551 kb]   (614 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/9/18 | پذیرش: 1400/4/27 | انتشار: 1403/3/20
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Motehayerpasand R, FathiVaajaargaah K, Tooraani H, Moosaapoor N. Towards Vocational Learning at Technical High Schools: The Design of a Model Based on Qualitative Research. QJOE 2024; 40 (1) :7-28
URL: http://qjoe.ir/article-1-2235-fa.html

متحیرپسند رقیه، فتحی واجارگاه کوروش، تورانی حیدر، موسی پور نعمت الله. به سوی یادگیری حرفه‌ای هنرآموزان در هنرستانهای فنی و حرفه ای : طراحی مدلی بر اساس پژوهش کیفی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1403; 40 (1) :7-28

URL: http://qjoe.ir/article-1-2235-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 40، شماره 1 - ( 3-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660