امروزه نابرابری از دغدغههای اصلی برنامههای توسعه است و ازاینرو گسترش فرصتهای اساسی و توزیع منصفانه آنها به بخشی از نقشه راه فرآیند توسعه تبدیل شده است. هدف اصلی این مطالعه برآورد اثر متغیرهای سیاستی بر دسترسی بهموقع به آموزش و برابری فرصتهای آموزشی بهعنوان یکی از ارکان اصلی توسعه است. با استفاده از نتایج آمارگیری بودجه خانوار و مدل رگرسیون لوجیت اثر متغیرهای فردی، خانوادگی و استانی روی احتمال حضور بهموقع دانشآموزان در پایه متناسب مورد برآورد قرار گرفته است. سپس اثر دو سناریوی کاهش نرخ فقر و شدت فقر بر احتمال دسترسی به آموزش و توزیع منصفانه فرصتها ارزیابی شده است. یافتهها نشان میدهند که سکونت در مناطق شهری، میزان تحصیلات سرپرست خانوار، میزان درآمد خانوار و مالکیت مسکن با احتمال حضور به موقع کودک در پایه متناسب رابطه مستقیم و افزایش شمار کودکان زیر 15 سال در خانواده با احتمال حضور به موقع کودک در پایه متناسب رابطه معکوس دارند. حضور کودک در استان مشخص میتواند در پیشبینی احتمال حضور به موقع وی در پایه متناسب موثر باشد، اما جنسیت کودک یا نسبت کودک با سرپرست خانوار اثری معنادار بر احتمال حضور به موقع وی در پایه متناسب ندارند. مقایسه احتمال دسترسی و شاخص فرصت انسانی پیش و پس از انجام سناریوهای سیاستی دلالت بر آن دارد که کاهش نرخ فقر و کاهش شدت فقر در استانهای کشور، احتمال دسترسی بهموقع به تحصیل و توزیع فرصتهای آموزشی را بهبود میبخشند.
Abounoori, Ph.D. E, Mohammadi A. The Impact of Economic Policies on the Equality of Educational Opportunities in Iran. QJOE 2018; 33 (4) :93-112 URL: http://qjoe.ir/article-1-707-fa.html
ابونوری اسمعیل، محمدی علیرضا. بررسی اثر سیاستهای اقتصادی بر نابرابری فرصتهای آموزشی در ایران. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1396; 33 (4) :93-112