مطالعه تطبیقی اعزام معلمان ایران به مدارس خارج از کشور (مورد مطالعه: ایران و کشورهای منتخب)
|
رضا کچوئیان جوادی ، بدری شاه طالبی ، محمدعلی نادی  |
|
|
چکیده: (6364 مشاهده) |
پژوهش حاضر با هدف بررسی تطبیقی نحوه اعزام معلمان کشور ایران و کشورهای منتخب (ایالات متحده آمریکا، فرانسه، آلمان، کانادا، انگلستان، روسیه، استرالیا، ترکیه، ژاپن، کره جنوبی و سنگاپور) به مدارس خارج از کشور انجام شده است. در این پژوهش مؤلفه های تأثیرگذار در اعزام معلمان ایران و کشورهای منتخب از طریق روش کندل شناسایی شده و برای استخراج مؤلفههای مشترک و غیر مشترک، تجزیه و تحلیل دادهها با روش بولی انجام شده است. نمونه پژوهش را اسناد و مدارک موجود در وبگاه وزارت آموزش و پرورش کشورهای منتخب و آخرین شیوهنامه اعزام معلمان به خارج از کشور تشکیل داده که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده اند. نتایج نشان داد که مؤلفههای اعزام معلمان ایران به خارج از کشور 13 مؤلفه و مؤلفههای اعزام در کشورهای منتخب 29 مؤلفه بوده اند. نتایج نهایی نشان داد که در روش اعزام موفق شرایطی مانند داشتن حداقل مدرک کارشناسی، موفقیت در آزمون ورودی، تسلط به رایانه، اینترنت و نرم افزارهای ضروری رشته تدریس، موفقیت در مصاحبه شفاهی و برخورداری از سلامت جسمی/روانی از مؤلفههای ضروری و مشترک و داشتن حکم استخدام رسمی، داشتن حداقل سه سال تجربه کاری، داشتن گواهی صلاحیت نظری و عملی از مراجع معتبر دانشگاهی و فراسازمانی و دارابودن سابقه کاری و اجرایی قوی از وجوه تفاوت روشهای اعزام هستند. بر این اساس پیشنهاد میشود در نحوه برگزاری و نوع آزمون کتبی و مصاحبه تجدیدنظر و مؤلفه برخورداری معلمان اعزامی از وب سایت شخصی، جزء مؤلفههای اصلی اعزام معلمان به مدارس خارج از کشور محسوب شود.
|
|
واژههای کلیدی: اعزام معلمان، کشورهای منتخب، روش کندل، روش بولی |
|
متن کامل [PDF 716 kb]
(2285 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1395/4/28 | پذیرش: 1396/4/19 | انتشار: 1396/8/14
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|