[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 40، شماره 2 - ( 6-1403 ) ::
جلد 40 شماره 2 صفحات 122-101 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزشیابی سطح دانش دانشجویان رشته علوم تربیتی از مبانی تعلیم و تربیت: یک زمینه یابی عرضی-مقطعی
علی نوری ، الهه صدیقی ، علی اصغر محمودی کوچکسرایی ، هانیه کلانتری دهقی
چکیده:   (311 مشاهده)
گرچه علوم تربیتی یک علم مستقل است، اما این قلمرو علمی همواره از مفاهیم، روشها، یافته­‌ها و رویکردهای دیگر قلمروهای دانش مانند  فلسفه، روانشناسی، جامعه­‌شناسی و تاریخ بهره‌­مند شده است، دیسیپلینهایی که آنها را به عنوان مبانی تعلیم و تربیت می‌­شناسیم. مطالعه حاضر با هدف سنجش و مقایسه سطح دانش دانشجویان رشته علوم تربیتی درباره مبانی تعلیم و تربیت با استفاده از یک طرح زمینه‌­یابی عرضی-مقطعی و با مشارکت 281 دانشجوی شاغل به تحصیل در سالهای اول تا چهارم دوره کارشناسی رشته علوم تربیتی اجرا شده است. شرکت­‌کنندگان در پژوهش از طریق یک آزمون چهارگزینه­‌ای 96 سؤالی (12 پرسش برای هر یک از مبانی هشتگانه تربیت) با میانگین نمره روایی محتوایی 72/06  و پایایی 0/77 مورد سنجش قرار گرفتند. نتایج نشان داد که سطح عملکرد دانشجویان هم در کل آزمون و هم در هریک از مبانی هشتگانه تربیت از حد میانگین (نمره 10) پایین­‌تر است. بالاترین نمرات کسب شده به ترتیب به مبانی اقتصادی، روان­شناختی، جامعه­‌شناختی و تاریخی و پایین­‌ترین آنها به ترتیب به مبانی فناورانه، فلسفی، زیست‌­شناختی و هنری تعلق داشت. همچنین، نتایج نشان داد که به تناسب افزایش سنوات تحصیل، میانگین نمرات دانشجویان از مبانی تعلیم و تربیت به طور معناداری افزایش پیدا می­‌کند. در مجموع، بر اساس نتایج این پژوهش توصیه می­‌شود که گسترش درک دانشجویان رشته علوم تربیتی از مفهوم تربیت به عنوان یک رشته علمی و مبانی هشتگانه تعلیم و تربیت در کانون توجه برنامه‌­ریزان درسی رشته علوم تربیتی قرار گیرد.

 
واژه‌های کلیدی: مبانی تعلیم و تربیت، علوم تربیتی، مبانی فلسفی، مبانی علمی، زمینه یابی عرضی-مقطعی
متن کامل [PDF 2597 kb]   (213 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/11/25 | پذیرش: 1402/3/30 | انتشار: 1403/6/27
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Noori A, Sedighi E, Mahmoodi Koocheksaraa’ee A A, Kalaantari Dehaghi, Ph.D. H. Evaluation of Students’ Knowledge of Foundations of Education: A Cross-Sectional Survey. QJOE 2024; 40 (2) :101-122
URL: http://qjoe.ir/article-1-4038-fa.html

نوری علی، صدیقی الهه، محمودی کوچکسرایی علی اصغر، کلانتری دهقی هانیه. ارزشیابی سطح دانش دانشجویان رشته علوم تربیتی از مبانی تعلیم و تربیت: یک زمینه یابی عرضی-مقطعی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1403; 40 (2) :101-122

URL: http://qjoe.ir/article-1-4038-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 40، شماره 2 - ( 6-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.13 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660