گرچه علوم تربیتی یک علم مستقل است، اما این قلمرو علمی همواره از مفاهیم، روشها، یافتهها و رویکردهای دیگر قلمروهای دانش مانند فلسفه، روانشناسی، جامعهشناسی و تاریخ بهرهمند شده است، دیسیپلینهایی که آنها را به عنوان مبانی تعلیم و تربیت میشناسیم. مطالعه حاضر با هدف سنجش و مقایسه سطح دانش دانشجویان رشته علوم تربیتی درباره مبانی تعلیم و تربیت با استفاده از یک طرح زمینهیابی عرضی-مقطعی و با مشارکت 281 دانشجوی شاغل به تحصیل در سالهای اول تا چهارم دوره کارشناسی رشته علوم تربیتی اجرا شده است. شرکتکنندگان در پژوهش از طریق یک آزمون چهارگزینهای 96 سؤالی (12 پرسش برای هر یک از مبانی هشتگانه تربیت) با میانگین نمره روایی محتوایی 72/06 و پایایی 0/77 مورد سنجش قرار گرفتند. نتایج نشان داد که سطح عملکرد دانشجویان هم در کل آزمون و هم در هریک از مبانی هشتگانه تربیت از حد میانگین (نمره 10) پایینتر است. بالاترین نمرات کسب شده به ترتیب به مبانی اقتصادی، روانشناختی، جامعهشناختی و تاریخی و پایینترین آنها به ترتیب به مبانی فناورانه، فلسفی، زیستشناختی و هنری تعلق داشت. همچنین، نتایج نشان داد که به تناسب افزایش سنوات تحصیل، میانگین نمرات دانشجویان از مبانی تعلیم و تربیت به طور معناداری افزایش پیدا میکند. در مجموع، بر اساس نتایج این پژوهش توصیه میشود که گسترش درک دانشجویان رشته علوم تربیتی از مفهوم تربیت به عنوان یک رشته علمی و مبانی هشتگانه تعلیم و تربیت در کانون توجه برنامهریزان درسی رشته علوم تربیتی قرار گیرد.
Noori A, Sedighi E, Mahmoodi Koocheksaraa’ee A A, Kalaantari Dehaghi, Ph.D. H. Evaluation of Students’ Knowledge of Foundations of Education: A Cross-Sectional Survey. QJOE 2024; 40 (2) :101-122 URL: http://qjoe.ir/article-1-4038-fa.html
نوری علی، صدیقی الهه، محمودی کوچکسرایی علی اصغر، کلانتری دهقی هانیه. ارزشیابی سطح دانش دانشجویان رشته علوم تربیتی از مبانی تعلیم و تربیت: یک زمینه یابی عرضی-مقطعی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1403; 40 (2) :101-122