[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 41، شماره 1 - ( 4-1404 ) ::
جلد 41 شماره 1 صفحات 64-49 برگشت به فهرست نسخه ها
ترسیم چشم انداز تربیت صلح - محور در دوره دبستان به مدد گفت وگو (دیالوگ)
میثم کوه گرد ، محمدحسین حیدری ، محمدرضا نیستانی
چکیده:   (19 مشاهده)
در مواجهه با مسائل خشونت­‌بار دنیای کنونی که آرامش حیات بشری را به انقیاد کشیده، آموزش صلح به کودکان و تربیت صلح - محور امری حیاتی و ضروری است. از این منظر، «کودکی»، طلایی­‌ترین فرصت دوران رشد برای آموزش صلح است. این پژوهش، با هدف بررسی مبانی فلسفی- تربیتی صلح­‌آموزی به کودکان از طریق دیالوگ (گفت­‌وگو) انجام گرفته است. به این منظور و با بهره‌‏گیری از تحلیل محتوای تأملی، تلاش شده تا انگاره‫‌هایی از تعلیم و تربیت صلح‫-محور با هدف کنش‌­مندی کودکان از طریق دیالوگ بازشناسی شوند. مهم‌­ترین یافته‏‌های این پژوهش عبارت‌­اند از: دستیابی به صلح، نیازمند دیالوگ است. برای چنین هدفی، کودکان از ظرفیتی مناسب برای آموزش صلح برخوردارند. در واقع، آموزش و آگاهی بر اساس دیالوگ در دورۀ کودکی، بزرگ‌­ترین گام در جهت ساختن دنیایی بهتر و مبتنی بر صلح­ و دوری از نفرت و دشمنی در میان افراد اجتماع است. از این رو، خانواده و مدرسه در حکم مهم­‌ترین ارکان تعلیم و تربیت می­‌توانند زمینۀ آموزشی مناسبی را برای برقراری صلح در کودکان فراهم کنند. همچنین گام برداشتن در جهت آموزش مهارت‌های نرم با هدف بازتنظیم و بازسازی نقش دیالوگ در روابط میان معلم و دانش‌­آموزان، متربیان با یکدیگر، والدین و مربیان و برنامه درسی زمینه­‌ساز دستیابی به صلح و تفاهم است.
واژه‌های کلیدی: صلح، صلح‌ آموزی، دیالوگ، تربیت، کودکان
متن کامل [PDF 478 kb]   (19 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/7/22 | پذیرش: 1402/2/25 | انتشار: 1404/4/5
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Koohgard M, Heidari M H, Neyestaani M R. Outlook on Peace-Based Elementary School Education with Help of Dialogue. QJOE 2025; 41 (1) :49-64
URL: http://qjoe.ir/article-1-3860-fa.html

کوه گرد میثم، حیدری محمدحسین، نیستانی محمدرضا. ترسیم چشم انداز تربیت صلح - محور در دوره دبستان به مدد گفت وگو (دیالوگ). فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1404; 41 (1) :49-64

URL: http://qjoe.ir/article-1-3860-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 41، شماره 1 - ( 4-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4713