در مواجهه با مسائل خشونتبار دنیای کنونی که آرامش حیات بشری را به انقیاد کشیده، آموزش صلح به کودکان و تربیت صلح - محور امری حیاتی و ضروری است. از این منظر، «کودکی»، طلاییترین فرصت دوران رشد برای آموزش صلح است. این پژوهش، با هدف بررسی مبانی فلسفی- تربیتی صلحآموزی به کودکان از طریق دیالوگ (گفتوگو) انجام گرفته است. به این منظور و با بهرهگیری از تحلیل محتوای تأملی، تلاش شده تا انگارههایی از تعلیم و تربیت صلح-محور با هدف کنشمندی کودکان از طریق دیالوگ بازشناسی شوند. مهمترین یافتههای این پژوهش عبارتاند از: دستیابی به صلح، نیازمند دیالوگ است. برای چنین هدفی، کودکان از ظرفیتی مناسب برای آموزش صلح برخوردارند. در واقع، آموزش و آگاهی بر اساس دیالوگ در دورۀ کودکی، بزرگترین گام در جهت ساختن دنیایی بهتر و مبتنی بر صلح و دوری از نفرت و دشمنی در میان افراد اجتماع است. از این رو، خانواده و مدرسه در حکم مهمترین ارکان تعلیم و تربیت میتوانند زمینۀ آموزشی مناسبی را برای برقراری صلح در کودکان فراهم کنند. همچنین گام برداشتن در جهت آموزش مهارتهای نرم با هدف بازتنظیم و بازسازی نقش دیالوگ در روابط میان معلم و دانشآموزان، متربیان با یکدیگر، والدین و مربیان و برنامه درسی زمینهساز دستیابی به صلح و تفاهم است.
Koohgard M, Heidari M H, Neyestaani M R. Outlook on Peace-Based Elementary School Education with Help of Dialogue. QJOE 2025; 41 (1) :49-64 URL: http://qjoe.ir/article-1-3860-fa.html
کوه گرد میثم، حیدری محمدحسین، نیستانی محمدرضا. ترسیم چشم انداز تربیت صلح - محور در دوره دبستان به مدد گفت وگو (دیالوگ). فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1404; 41 (1) :49-64